اقتصاد شهری
غلامرضا مرادی؛ عنایت اله میرزایی
چکیده
در نظام برنامهریزی و مطالعات اقتصادشهری شناسایی نحوه توزیع، الگوهای مکانگزینی و پیکربندی فعالیتهای مختلف شهری و ساماندهی آنها از اهمیت بسزایی در بستر شهر از منظر اجتماعی- اقتصادی، ترافیکی، زیست محیطی و غیره برخوردار میباشد. در این زمینه، پژوهش حاضر تلاش دارد با رویکردی کیفی نحوه مکانگزینی فروشگاههای خرده فروشی پوشاک در ...
بیشتر
در نظام برنامهریزی و مطالعات اقتصادشهری شناسایی نحوه توزیع، الگوهای مکانگزینی و پیکربندی فعالیتهای مختلف شهری و ساماندهی آنها از اهمیت بسزایی در بستر شهر از منظر اجتماعی- اقتصادی، ترافیکی، زیست محیطی و غیره برخوردار میباشد. در این زمینه، پژوهش حاضر تلاش دارد با رویکردی کیفی نحوه مکانگزینی فروشگاههای خرده فروشی پوشاک در شهر کازرون را بررسی و تحلیل نماید. فروشگاههای مذکور در شهر کازرون از دیرباز بر اساس صرفههای ناشی از تجمع بصورت متمرکز در بازار و مراکز خرید متصل به آن مستقر بوده اند اما در سالهای اخیر این فروشگاه ها به جای بازار و استفاده از مزایای ناشی از تجمع، خیابان را برای فعالیت انتخاب کردهاند. با توجه به اهمیت و ابعاد تأثیرگذار این تغییر رفتار، هدف این پژوهش شناسایی دلایل دوریگزینی فروشگاه های پوشاک از بازار، الگوی توزیع آنها و معیارهای مکانیابی در سطح شهر می باشد. در این راستا، عوامل و جذابیتهای مکانی و غیرمکانی موثر بر استقرار فروشگاههای پوشاک شهر کازرون در لبه خیابان تحلیل شده است. روش گردآوری داده ها، مصاحبه با فروشندگان و تحلیل آن با کمک نرم افزار مکس کیودا و روش تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که فروشگاه های خیابانی به دلیل محدودیت زمان فعالیت بازار، دسترسی آسانتر، وجود پارکینگ در دسترس، تاثیر شبکه های اجتماعی، تاثیر حوادثی مانند ویروس کوید۱۹، مساحت و اندازه مغازه ها، جو و دلایل شخصی، وجود یا عدم مغازه خالی، فضا برای چیدمان و هزینه اجاره، خیابان را به جای بازار(تجمع فروشگاه های پوشاک) ترجیح دادهاند. از طرف دیگر معیارهای مکانیابی آنها در سطح خیابان به ترتیب شامل وجود جای پارک برای مشتری، خیابان پویا و فعال، دید مناسب، نزدیکی به مراکز جاذبه فعالیتی، ابعاد و اندازه مغازه، مالکیت و نحوه قرارداد، نزدیکی به رقبا، نزدیکی به فروشگاه های مکمل و هزینه است که با تحلیل فضایی ارایه شده است.
واحد دهقانی کاظمی؛ زینب یگانه کیا؛ اسماعیل صالحی
دوره 3، شماره 10 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 37-48
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین مکان بهینه برای استقرار ایستگاه بازیافت پسماند در یک منطقه نمونه در شهر تهران است. برای این منظور منطقه 9 شهرداری تهران به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شد و مکان بهینه استقرار ایستگاه بازیافت پسماند با به کارگیری مجموعهای از تکنیکهای تصمیمگیری گروهی، تصمیمگیری چند معیاره، ارزیابی اثرات محیطزیستی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تعیین مکان بهینه برای استقرار ایستگاه بازیافت پسماند در یک منطقه نمونه در شهر تهران است. برای این منظور منطقه 9 شهرداری تهران به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شد و مکان بهینه استقرار ایستگاه بازیافت پسماند با به کارگیری مجموعهای از تکنیکهای تصمیمگیری گروهی، تصمیمگیری چند معیاره، ارزیابی اثرات محیطزیستی و لحاظ نمودن ملاحظات مدیریت واکنش در شرایط اضطراری تعیین شد. ابتدا تکنیک دلفی کلاسیک برای شناسایی معیارهای مکانیابی و تکنیک دلفی فازی برای تعیین فاصله مجاز معیارها مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه با کاربرد نرمافزار Arc GIS و اعمال فواصل تعیین شده در خصوص هر یک از معیارها، غربالگری مناطق مستعد انجام گرفت و با در نظر گرفتن نتایج مطالعات میدانی، پنج آلترناتیو مکانی برای استقرار ایستگاه بازیافت پیشنهاد شد. در گام بعد با توجه به اینکه تعیین مکان بهینه نیازمند همسنجی این آلترناتیوها میباشد، دو گروه معیارهای محیطزیستی (استخراج شده از نتایج ارزیابی اثرات محیطزیستی) و معیارهای مدیریت واکنش در شرایط اضطراری (مبتی بر اصول و قواعد مدیریت واکنش در شرایط اضطراری) مورد استفاده قرار گرفت و در پایان با ساختاردهی مسئله در قالب تکنیک تحلیل سلسه مراتبی فازی، مکان بهینه برای استقرار ایستگاه بازیافت پسماند تعیین شد. نتایج تحقیق مشخص نمود، آلترناتیو مکانی شماره 2 بهترین مکان برای احداث ایستگاه بازیافت پسماند میباشد. به دلیل اینکه این آلترناتیو نسبت به سایر آلترناتیوها بیشترین فاصله را از مراکز جمعیتی دارد، پتانسیل بالاتری در تحقق معیارهای محیطزیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد؛ ضمن اینکه احتمال انتشار وضعیتهای اضطراری به پهنههای سکونت را کاهش میدهد و علاوه بر این از بزرگراه فتح که یکی از زیرساختهای اصلی حملونقل این منطقه است نیز فاصله کمی دارد که با احداث راه دسترسی فرعی، امکان استفاده از خدمات امداد و نجات را تسهیل مینماید. این تحقیق علاوه بر اینکه نمونه عملی از امکانپذیری ترکیب تکنیکهای رایج در برنامهریزی و مدیریت محیطزیست با تکنیکهای مورد استفاده در سایر زمینههای علمی را نشان میدهد، چارچوبی را برای تلفیق اصول مدیریت محیطزیست و مدیریت بحران در مکانیابی صنایع و خدمات در مناطق شهری ارائه مینماید.