TY - JOUR ID - 61216 TI - تحلیل انتظارات شهروندان از قطار شهری با استفاده از مدل کانو و تصمیم‌گیری چند معیاره فازی، مورد مطالعه: شهروندان شهر اصفهان JO - فصلنامه مطالعات شهری JA - URBS LA - fa SN - 2322-2875 AU - داودی, سید محمدرضا AU - عطائی قراچه, مسعود AU - مختاری کرچگانی, مسعود AU - جوانمرد, فرهاد AD - استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی_ مالی، واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی_ مالی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 32 SP - 19 EP - 32 KW - انتظارات شهروندان KW - قطار شهری KW - مدل کانو KW - منطق فازی DO - 10.34785/J011.2019.360 N2 - افزایش استفاده از حمل­ونقل عمومی یکی از راحت‌ترین راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات ناشی از استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شخصی (ازدحام، آلودگی، سروصدا و ...) در اکثر مناطق شهری است. به منظور بهبود حمل­ونقل عمومی، توسعه ابزار مناسب برای اندازه‌گیری و نظارت بر کیفیت خدمات ضروری است. در میان روش‌های مختلف به منظور اندازه‌گیری کیفیت خدمات حمل­ونقل، پژوهش حاضر تصمیم به اتخاذ روشی مبتنی بر دیدگاه مشتری دارد. هدف پژوهش حاضر بخش‌بندی و تحلیل انتظارات شهروندان از قطار شهری اصفهان،‌ با استفاده از الگوهای‌KANO ،FAHP ‌ و FTOPSIS است. نوع تحقیق براساس هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع تحلیلی است. برای جمع‌آوری اطلاعات، آمیخته‌ای از مطالعات کتابخانه و میدانی صورت گرفت. براساس مطالعات کتابخانه‌ای، مبانی نظری تحقیق، تدوین گردید و تعداد 15 مورد از مهمترین انتظارات شهروندان شناسایی شد. براساس روش میدانی، داده‌های مورد نیاز با استفاده از سه نوع پرسشنامه کانو، مقایسات زوجی و سنجش اهمیت گردآوری شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل دو گروه است. گروه نخست که به پرسشنامه کانو پاسخ داده‌اند، تمامی شهروندان استفاده کننده از قطار شهری شهر اصفهان هستند. برای تعیین حجم نمونه جامعه نخست از جدول مورگان استفاده شد. براساس این جدول، حجم نمونه مورد مطالعه 380 نفر تعیین گردیده و از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. گروه دوم جامعه‌ آماری که به پرسشنامه مقایسات زوجی بین گزینه‌ها و پرسشنامه سنجش اهمیت شاخص‌ها پاسخ داده‌اند، شامل خبرگان و کارشناسان فعال در زمینه قطار شهری هستند. در پایان نتایج حاصل از رتبه‌بندی گزینه‌ها حاکی از آن بود که گزینه مناسب‌ بودن زمان انتظار مسافران برای دریافت خدمت، از اولویت برتری نسبت به سایر گزینه‌ها برخورداراست.                                                          UR - https://urbstudies.uok.ac.ir/article_61216.html L1 - https://urbstudies.uok.ac.ir/article_61216_9744d415d246c2e2726e630440207a28.pdf ER -