دانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801The Roll of Formal and Social Patterns in Organization of Open Spaces of Residential Complexes (Comparison of 20Th Century Urbanization Experiences and Iranian ones)نقش الگوهای شکلی و اجتماعی در ساماندهی فضاهای باز مجموعه های مسکونی (قیاس تجارب شهرسازی قرن بیستم و نمونه های ایرانی)3122752FAفرهنگ مظفرعلی اسدپور0000-0002-6837-0804Journal Article20120606Social patterns in open space organizations have a key role in shaping most of 20<sup>th</sup> urban theories. This paper identifies the formal and social patterns in planning the residential open spaces in famous theories and projects of urbanization during 20<sup>th</sup> century and compares them with experiences of Iranian urban organizations in an analytic manner from the past to present. Historical – interpretative method established in this research was combined with case studies. From the formal viewpoint in the early 20<sup>th</sup> century theories, 4 categories of open space organizations could be identified: "<em>grid organization</em>", "<em>linear</em>", "<em>central</em>" and "<em>complex</em>" patterns, which have been tended towards complex patterns during the second half of the century. Moreover, try to remove social hierarchy, providing class equality and common ownership of open spaces seen in the first half of the century has been replaced by social stability, social equality and simultaneous attention to both public and private open spaces. However, the modern construction in country is almost the continuation of the early century proven strategies that mainly use the central and grid patterns and lack of certain social patterns in their designs. Hence, considering current world conditions and national experiences and achievements and belief principles, it is suggested to pay attention to the social concepts like social capital social interaction along with suitable patterns of open space organization (for example, complex) while particular separating and dividing public-private fields and measuring public priorities. پژوهش حاضر به شناسایی الگوهای اجتماعی و شکلی در برنامهریزی فضاهای باز مسکونی در نظریهها و پروژههای شاخص شهرسازی قرن بیستم و قیاس آن با الگوهای بومی و معاصر کشور میپردازد. روش تحقیق مورد استفاده در این نوشتار تفسیری– تاریخی با رویکردی استنتاجی است. از نمونههای موردی نیز در تحلیل و ارائه مصادیق گونهشناسی استفاده شده است. از نظر شکلی در نظریههای اوایل قرن بیستم، 4 گونه ساماندهی فضاهای باز شامل الگوهای «ساماندهی شبکهای»، «خطی»، «مرکزی» و «مجموعهای» قابل تشخیص هستند که در طول نیمه دوم قرن، به سمت الگوهای مجموعهای تمایل بیشتری حاصل شده است. همچنین تلاش برای حذف سلسله مراتب اجتماعی، ایجاد برابری طبقاتی و مالکیت اشتراکی در فضاهای باز که در نیمه اول قرن مشهود بودند، جای خود را به پایداری اجتماعی، برابری اجتماعی و توجه توامان به فضاهای باز خصوصی و عمومی دادهاست. اما جریان معاصر ساخت و ساز در کشور، بیشتر ادامه راهبردهای آزموده ابتدای قرن هستند که عمدتاً از الگوهای شبکهای و مرکزی استفاده مینمایند و فاقد الگوی اجتماعی معینی در طرح خود هستند. از اینرو با توجه به شرایط جهان کنونی و با عنایت به دستاوردهای بومی و اصول اعتقادی کشور، توجه به مفاهیم اجتماعی همچون سرمایه اجتماعی و تعاملات اجتماعی در کنار الگوهای مناسب سازماندهی فضای باز (مانند مجموعهای) ضمن تفکیک و عرصهبندی مشخص عرصههای عمومی-خصوصی و سنجش اولویت های عمومی پیشنهاد شده است.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2752_2164ea48b689287172bb7e6d27b0ad48.pdfدانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801Evaluation of Eco-tourism and Sustainable Tourism Development Planning in Abidar Park, Sanandajارزیابی توان اکوتوریسم و برنامه ریزی توسعه پایدار گردشگری در پارک جنگلی آبیدرسنندج13232753FAکیومرث حبیبیجاهده تکیه خواهمحمد آزاد احمدیJournal Article20120612Natural tourism planning is the first step in tourism approach natural resource management in which prone areas for recreational planning is zoned. Aimed to identify the different forms of tourism zoning in Abidar natural forest park in Sanandaj City, a systematic analysis method was used. We produced a recreational potential map using systematic analysis model in GIS. The results of this evaluation indicated that the study area lacks first class concentrated recreation potentiality and the maximum surface area of the study area has been consisted of the second class potentiality. To evaluate the impact of factors affecting tourists, 450 questionnaires were distributed among the tourists. The survey results indicated that most tourists have selected the area because of the access to water resources. The buffer map of water resource was prepared to promote the systematic analysis model and to assess the effect of water resources on different recreation classes of the model and it was integrated into a recreational potentiality map of system model and the final map of the recreational potentiality was prepared. The evaluation results showed that 6% of the area has first class concentrated recreational potentiality, 28 percent of the area has second class concentrated recreational potentiality, 35 percent of the area has first class discrete recreational potentiality, and the rest 31% of the area has second class discrete recreational potentiality. Comparing two recreation potentiality maps showed hat in systematic analysis model, the region does not have first class concentrated recreation place. However, scoring the water resources factor made 6% of the region earn first class concentrated recreation potentiality. The results of this survey indicated that water resources, herbal coverage, accessibility ways, and physical factors (gradient and direction) have the most effect on the evaluation process of recreation potentiality in the region as they are mentioned in order of effectiveness. While the effective parameters in recreation potentiality evaluation in systematic analysis model are gradient, soil, direction, water, plant, and climate. Based on our findings, it was found that recreational activities expected in broad zones include things like walking, trekking, visiting landscapes and snow skating, etc., which do not need to deploy and service of recreational trails, except in designing walking routes in certain circumstances. But, in areas having concentrated recreation zone, activities such as camping, family picnics, etc., require suitable facilities for establishment of tourism.برنامه ریزی گردشگری طبیعی نخستین اقدام در مدیریت مناطق طبیعی با رویکرد گردشگری است که در آن عرصههای مستعد طرح ریزی تفرجی، پهنه بندی میشود. در این مطالعه با هدف شناسایی و پهنه بندی گونههای مختلف گردشگری طبیعی در پارک جنگلی آبیدر در شهر سنندج، از روش تجزیه و تحلیل سیستمیک استفاده شد. با استفاده از مدل تجزیه و تحلیل سیستمی در سیستم اطلاعات جغرافیایی، نقشه توان تفرجی حاصل از این مدل تهیه شد. نتایج حاصل از این ارزیابی نشان داد که منطقهی مورد مطالعه فاقد تفرج متمرکز طبقه یک است. و بیشترین مساحت منطقه را مناطقی با توان گسترده طبقهدو تشکیل میدهند. به منظور بررسی تأثیر فاکتور اثرگذار گردشگران ،450 پرسش نامه در بین گردشگران منطقه توزیع شد. نتایج این بررسی نشان داد که اکثر گردشگران نیز دلایل انتخاب منطقه تفرجی مورد مطالعه را دسترسی به منابع آبی معرفی می کنند. جهت ارتقای مدل تجزیه و تحلیل سیستمی و بررسی تأثیر فاکتور منابع آبی بر طبقات مختلف تفرج حاصل از مدل سیستمی، نقشهی بافر منابع آبی تهیه شد و با نقشهی توان تفرجی حاصل از مدل سیستمی تلفیق و نقشهی توان تفرجی نهایی به دست آمد. نتایج این ارزیابی نشان داد که 6 درصد از مساحت منطقه، توان تفرج متمرکز طبقه یک، 28 درصد از مساحت منطقه توان تفرج متمرکز طبقه دو، 35 درصد مساحت منطقه توان تفرج گسترده طبقه یک و توان تفرج گسترده طبقه دو 31 درصد مساحت منطقه را در بر میگیرد. مقایسه بین دو نقشه توان تفرجی نشان داد که در مدل تجزیه و تحلیل سیستمی، منطقه فاقد تفرج متمرکز طبقهیک است. با دخالت دادن فاکتور منابع آبی 6 درصد (320/160هکتار) از مساحت منطقه دارای توان تفرج متمرکز طبقه یک شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که فاکتور منابع آبی، پوشش گیاهی، راههای دسترسی، فاکتورهای فیزیکی (شیب و جهت) به ترتیب بیشترین تأثیررا بر فرایند ارزیابی توان تفرجی در منطقهی مورد مطالعه دارند. در صورتی که در مدل تجزیه و تحلیل سیستمی، پارامترهای مؤثر در ارزیابی توان تفرجی به ترتیب شیب، خاک، جهت، آب، گیاه و اقلیم ذکر شده است. با توجه به نتایج مشخص شد که فعالیتهای تفرجی مورد انتظار در زون های گسترده، شامل مواردی همچون پیاده روی، کوه پیمایی، بازدید از چشم اندازها و اسکیت روی برف و غیره است که نیاز به هیچ گونه استقرار و خدمات تفرجی به جز طراحی مسیرهای پیاده روی آن هم در شرایط خاص ندارد. اما در مناطق با زون تفرج متمرکز فعالیتهای اردو زدن، پیکنیک های خانوادگی وغیره نیازمند استقرار امکانات و تسهیلات مناسب گردشگری است.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2753_72a8bd3366789b8e5be17ad94e137814.pdfدانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801Feasibility of Assigning Urban Environmental Management to the Municipalities (Case Study: Tehran)امکان سنجی واگذاری مدیریت محیط زیست شهر به شهرداریها (نمونه موردی :شهر تهران)24332754FAJournal Article20120529Tehran has various environmental problems, which environmental pollution is one of the most important ones. There are numerous organizations responsible for the urban environment management and lack of coordinating and the discord among them is of the reasons for the emergence of the environmental problems of Tehran. In the present research, besides investigating the feasibility of giving urban environmental management to the municipality, It is tried some methods be presented for the integrated and unity of the urban environmental management. On this base with the use of grounded theory methodology, through the study of documents and interviews with authorities and experts in this affair, the Tehran environmental management issue has been discussed in the pattern of five management duties, including planning, organizing, leadership, control, and supplying of resources and the conditions, strategies, and resultant consequences of revealed phenomenon were presented in the pattern of a paradigmatic model. In this methodology, sampling was done in subjective and snowball manner, and coding method was used for analyzing results obtained. Our results showed that there is no possibility for comprehensive and complete assigning environment management to municipality. However, on the other hand, the abovementioned management duties can be assigned to municipality in a relative manner, and environmental management can be done in integrated cooperation with other related organizations. Moreover, it requires some capacities be made in three structural, lawful, and cultural scopes in municipality organization in order to make municipality able in doing assigned duties.شهر تهران با مشکلات زیست محیطی فراوانی روبرو است که یکی از مهمترین آنها آلودگیهای زیست محیطی است. سازمانهایی که مسئولیت مدیریت محیط زیست شهر را بر عهده دارند متعددند و ناهماهنگی بین آنها از عوامل بروز مشکلات زیست محیطی شهر تهران به حساب می آید. در پژوهش حاضر سعی شده با بررسی امکان واگذاری مدیریت محیط زیست شهر تهران به شهرداری، راهکارهایی جهت انسجام و یکپارچگی مدیریت محیط زیست شهر ارائهگردد. بر این اساس با استفاده از روش پژوهشی نظریه مبنایی ، از طریق مطالعه اسناد و مصاحبه با مسئولان و صاحب نظران این امر، مسئله مدیریت محیط زیست شهر تهران در قالب 5 وظیفهی مدیریتی شامل: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و تأمین منابع ، مورد کنکاش قرار گرفته و در قالب یک مدل پارادایمی، شرایط، راهبردها و پیامدهای حاصل از پدیده ظهور یافته ارائه می گردد. نتایج حاصل از جمع آوری وتجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که امکان واگذاری جامع و کامل مدیریت محیط زیست به شهرداری وجود ندارد. اما از سوی دیگر میتوان به شکلی نسبی وظایف مدیریتی ذکر شده را به شهرداری واگذار نمود و با همکاری سایر سازمانهای ذیربط به صورت یکپارچه به مدیریت زیست محیطی شهر پرداخت. همچنین برای توانمند سازی شهرداری در انجام وظایف محولشده لازم است تا ظرفیت سازی هایی در سه حیطه ساختاری، قانونی و فرهنگی در سازمان شهرداری انجام شود.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2754_8e73a082ebeb3f3bf87cb576f87d3c24.pdfدانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801Analytical Consideration on Policies of Housing Supply by Government with Respect to the Cultural and Socioeconomic Development plans in Iranتحلیلی بر سیاست های تامین مسکن توسط دولت با تأکید بر برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران34432755FAJournal Article20120716Supply of suitable housing depends on market conditions, demand rate for it and government policies for allocation of space and facilities. In the worldwide, housing is an important determinant of quality of life. This paper has studied different ways of housing supply by governments in the world such as rent control, selective and subsidy housing, public housing, site and services approach, demolition and renovation, and enabling. This article is an applied research and its methodology is descriptive – analytical. We used the national socioeconomic and cultural development plans and the statistical data of the related organizations and analyzed housing sector of Iran considering the quantitative and qualitative goals and macro strategies. Based on our results and findings, First Plan has considered density of household in housing unit but has not cared about the organizing of informal settlements, worn tissues and increasing of building density. The Second Plan was concerned with worn tissues, increase of density and its main problem was increasing the individual housing. The Third plan has given special attention to low-income groups and its main challenge was paying not enough attention to the relationship between public and private purposes. The Fourth Plan has considered organizing of worn tissues and low-income housing (Mehr housing) that was an effective step towards social justice and supply of housing for low-income households. Finally, the Fifth Plan was prepared with emphasis on the goals of the Fourth Plan, patterns of Iranian- Islamic, Mehr housing, organizing of worn tissues and informal settlements and sustainable development.تأمین مسکن مناسب،در کشورهای مختلف با توجه به شرایط بازار مسکن و میزان نیاز به مسکن و دیدگاه دولت های حاکم برای تخصیص فضا و امکانات ،متفاوت و یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی خانوارها میباشد.در این مقاله روش های مختلف تامین مسکن توسط دولت ها در جهان اعم از کنترل اجاره، مسکن یارانهای، خانهسازی اجتماعی، طرح زمین خدمات، تخریب و بازسازی و توانمندسازی بررسی شده است. مقاله حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی میباشد و از برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و دادههای آماری نهادهای ذیربط بهرهگیری شده و مسکن از لحاظ اهداف کیفی، کمی و خطمشیهای کلی تحلیل شده است. بر اساس نتایج و یافتههای تحقیق در برنامه اول، بیشتر به شاخصهای تراکم خانوار در واحد مسکونی و سرانه زیربنا توجه شده و به ساماندهی اسکان غیررسمی، بافت های فرسوده و افزایش تراکم ساختمانی توجهی نشده است. در برنامه دوم به بافت های فرسوده، افزایش تراکم و غیره توجه شد و مشکل این برنامه افزایش ساخت مسکن انفرادی بود. در برنامه سوم، به گروههای کمدرآمد توجه خاصی شده و چالش این برنامه عدم توجه کافی به ارتباط هدف های بخش دولتی و خصوصی بود. در برنامه چهارم، سیاست های مسکن در راستای ساماندهی بافت های فرسوده و تأمین مسکن کمدرآمدها (مسکن مهر) تدوین گردید و حرکتی موثر درجهت عدالت اجتماعی و تأمین مسکن خانوارهای کمدرآمد بود. درنهایت، برنامه پنجم در راستای برنامه چهارم و با تأکید بر الگوهای شهرسازی اسلامی- ایرانی، مسکن مهر، ساماندهی بافت های فرسوده، اسکان غیررسمی و توسعه پایدار تدوین شده است.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2755_35f75494d9c56ca3638399573daf72da.pdfدانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801The role of municipal toll on house price in Mashhadنقش عوارض شهرداری بر قیمت مسکن در شهر مشهد44492756FAJournal Article20120719The paper tries to describe the role of municipal toll on house price in Mashhad City. The methodology adopted was analytical-descriptive to study the impact of municipality toll with emphasis on the effect of excess density franchising toll on house price. The study area is district 11 of Mashhad municipality zones. The data required were gathered through literature survey, obtaining information from the district municipality, referring to websites and real estate centers, Mashhad City Urban Integrated System website, field works, and sampling. 250 samples were selected and analyzed using linear regression model through SPSS (Version 18). Our findings indicated that surplus density tax increases the price of new houses through increasing the cost of housing by 10 percent. Pearson correlation coefficient (r = 0.882) confirms that there is a positive and significant relation between price of new houses and surplus density tax. Therefore, it is proposed that the revenue system of municipality be based on stable financial resources. Moreover, it is necessary to reduce the tax on house construction and mutually the tax on house taking should be raised.در این پژوهش با ماهیت توصیفی- تحلیلی، نقش عوارض شهرداری با تاکید بر عوارض واگذاری امتیاز تراکم مازاد در قیمت مسکن بررسی شده است. قلمروی مطالعاتی تحقیق حاضر، منطقه11 شهرداری مشهد میباشد. اطلاعات و دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق مطالعه منابع اسنادی، اخذ اطلاعات از شهرداری منطقه، سایتها و مراکز مربوط به املاک و مستغلات، سامانه سیستم یکپارچه شهرسازی شهر مشهد و برداشتهای میدانی و نمونهگیری از منطقه (250 نمونه) به دست آمده و با استفاده از نرمافزار SPSS و با مدل رگرسیونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که واگذاری تراکم مازاد در شکل کنونی، میانگین سهم عوارض شهرداری را در هزینه تولید واحدهای جدید مسکونی به میزان 10درصد افزایش میدهد. ضریب همبستگی پیرسون (882/0=r)، فرض مورد آزمون را مبنی بر وجود یک رابطه مستقیم و معنادار بین قیمت مسکن و عوارض شهرداری، در شرایط واگذاری امتیاز تراکم مازاد، تایید میکند و براین اساس پیشنهاد میشود که نظام درآمدی شهرداری اصلاح و برپایه منابع درآمدی پایدار قرار گیرد و سهم عوارض بر تولید مسکن کاهش و به سمت عوارض بر مصرف مسکن روی آورده شود.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2756_907f8b926834adec331c74941c9c5b99.pdfدانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801Analysis of cultural components on safety of social environments (Case Study: Rasht City)تحلیل مولفه های فرهنگی بر ایمنی محیط های اجتماعی (مورد : شهر رشت )50572757FAJournal Article20120409Developing of settlements, concentration of population, increasing of accepting the different functions and weakness of human and physical factors has increased the attention to the safety cultural components. In this regard, safety culture was governing the most important preventive measures at the time of natural and human-made disasters. Lack of safety culture among the people, executives, and the administrative is of the fundamental problems in the crisis management plan in Iran. Social infrastructure to cope with a natural disaster has faced the effectiveness of the actions of government agencies with major challenges. Therefore, we should look the many of social groups as an opportunity and social capital. This descriptive study aimed to identify the effective components and their formulation in the safety of social environments. Communities' safety has increased their capability and capacity to deal with crises and provides the potential of the arrangements required and also provides their continuity and effectiveness. This paper answers the questions such as: what are the effective components in safety of social environments and whether there is a relationship between the education and improvement of the safety components in the social environments? In this survey, the statistical population was Rasht City with 384 samples (using Morgan Table) and we used cluster sampling. Our findings include formulation of the effective components in safeness of the social environments such as considering the effective components in developing objectives and policies in crisis management plans, participation, social capitals, suitability, social integration, and role of education in safety of local societies.توسعه سکونتگاه ها، تمرکز جمعیت، پذیرش عملکردهای مختلف و ضعف سازه های انسانی و فیزیکی، توجه به مولفه های فرهنگی ایمنی را افزایش داده است. در این راستا فرهنگ ایمنی ناظر بر اقدامات مهم پیشگیرانه در مواقع بحران های طبیعی و انسانی است. نبود فرهنگ ایمنی در میان مردم، مجریان و دستگاه های اجرایی از مشکلات اساسی برنامه ریزی مدیریت بحران در ایران است. نبود زیرساخت های اجتماعی مقابله با بحران های طبیعی، اثر بخشی اقدامات سازمان های دولتی را با چالش اساسی مواجه کرده است. بنابراین باید بسیاری از گروههای اجتماعی را به عنوان یک فرصت و سرمایه اجتماعی نگریست. هدف این پژوهش شناخت مولفه های موثر و صورت بندی آن ها در ایمنی محیط های اجتماعی است. ایمنی محیط های اجتماعی، توانایی و ظرفیت آن ها را در مقابله با بحران ها افزایش داده و امکان ایجاد هماهنگی های لازم و تداوم و اثربخشی آن را نیز فراهم می کند. این مقاله به سئوالاتی مانند مولفه های موثر در ایمنی محیط های اجتماعی کدام هستند؟ و آیا بین آموزش و بهبود مولفه های ایمنی در محیط های اجتماعی رابطه وجود دارد یا خیر؟ را بررسی و تحلیل می نماید. روش تحقیق پیمایشی، جامعه آماری شهر رشت با 384 نمونه(با استفاده از جدول مورگان) و شیوه نمونه گیری نیز خوشه ای است. یافته های پژوهش نیز شامل صورت بندی مولفه های تاثیرگذار در ایمن سازی محیط های اجتماعی مانند توجه به مولفه های موثر در تدوین اهداف و خط مشی ها در برنامه های مدیریت بحران، مشارکت، سرمایه های اجتماعی، سازگاری، یکپارچگی اجتماعی و نقش آموزش در ایمنی جوامع محلی است.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2757_838f534a1a4d31941b1b9d9af1a7ab65.pdfدانشگاه کردستانفصلنامه مطالعات شهری2322-28751320120801Evaluation of Attractiveness and Competitiveness in Tourism Location using TDCA Model
(Case Study: Koohsangi Park of Mashhad)سنجش جذابیت و رقابت پذیری مکان گردشگری با استفاده از مدل (TDCA) ( مورد : پارک کوهسنگی مشهد)58672758FAJournal Article20120413According to the world tourism organization, tourism industry is one of the most important economic activities around the world. Although world tourism industry has grown considerably compared with other industries, but nowadays it is faced different touristic region competition. The objective of this study was to evaluate the attractiveness and competitiveness of Mashhad Koohsangi Touristic Park using Tourism Destination Competitiveness and Attractiveness (TDCA) model. This park has many historical and cultural heritages, where many recreational facilities have been established recently. Data required were collected by means of filling questionnaire based on TDCA model. 241 tourists were randomly selected suring September 2009 as the sample population. Validity of data was confirmed by Chronbakh alpha value, which was 0.88. Data collected were analyzed based on the model using linear regression. Our findings shows that the area has suitable conditions from the viewpoint of attractiveness but it is faced with lack of competitiveness, which is the result of low attention to this issue in tourism planning in the area. It is obvious that authorities are not so free providing more attractive services to increase the competitiveness of site. They are faced to some limitations due to urban and residential situation of site. Therefore, at the moment in addition to the protection of existing attractiveness, applying incentive factors to increase competitiveness of area is the central requirement of tourism development planning in the area.بر اساس نظر سازمان جهانی توریسم، صنعت گردشگری یکی از مهمترین فعالیت های اقتصادی است. رقابت پذیری نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارد، رضایت گردشگران و جذابیت محیطی عوامل تعیین کننده توسعه صنعت گردشگری می باشد. هدف تحقیق حاضر آن است که جذابیت و رقابت پذیری پارک گردشگری کوهسنگی مشهد را با استفاده از مدل"جذابیت ورقابت پذیری مکان گردشگری" (TDCA) مورد بررسی قرار دهد. ناحیه مورد مطالعه تحقیق، پارک گردشگری کوهسنگی مشهد می باشد. این پارک دارای میراث تاریخی و فرهنگی بسیاری است که در آن جا تسهیلات فراغتی زیادی ایجاد شده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه بر اساس مدل مزبور جمع آوری شده است. 241نفر از گردشگران در شهریور ماه 1389 به عنوان جامعه نمونه تحقیق به طور تصادفی انتخاب شده اند. اعتبار داده ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ (0.88) مورد تأیید قرار گرفته است. داده های جمع آوری شده بر اساس مدل مزبور و با استفاده از رگسیون خطی تجزیه و تحلیل شد. نتیجه نشان داد که منطقه از نظر جذابیت به نسبت مناسب، ولی توان رقابت پذیری مطلوبی ندارد که بیانگر بی توجهی به این مسأله در برنامه ریزی گردشگری ناحیه است. واضح است که با توجه به موقعیت شهری و مسکونی منطقه، متولیان امور جهت گسترش تسهیلات و خدمات جذاب با محدودیت هایی روبرو هستند. از اینرو در حال حاضر ، ضمن حفظ جذابیت موجود، استفاده از عوامل مشوق گسترش توان رقابت پذیری ناحیه نیاز اساسی توسعه صنعت گردشگری ناحیه است.https://urbstudies.uok.ac.ir/article_2758_7f82da04d1ecf0f48d53693d7e66c2fe.pdf