حمل و نقل شهری
راهکارهای افزایش هماهنگی طرح‌های جامع حمل‌ونقل و شهرسازی در ایران: تبیین چالش‌ها

شهاب الدین کرمانشاهی؛ محسن صادقی؛ حمید شمعانیان؛ مریم مومنی

دوره 12، شماره 48 ، مهر 1402، ، صفحه 69-82

https://doi.org/10.34785/J011.2022.022

چکیده
  یکپارچگی ضعیف بین برنامه‌ریزی کاربری زمین و حمل‌ونقل می‌تواند منجر به مشکلات عمده‌ای از جمله اتلاف منابع برای اصلاح ناهماهنگی‌ها، تعریف کلان پروژه‌های ناسازگار یا دست‌کم ناهماهنگ در دو حوزه حمل‌ونقل و کاربری زمین و در نتیجه کاهش کارایی مدیریت شهری شود. در ایران، برنامه‌ریزی کاربری زمین در قالب «طرح‌ جامع شهرسازی» و توسعه ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
بررسی رابطه علی محیط ساخته شده و رفتار سفر در الگوهای توسعه ای مختلف تهران: محله منیریه، کوی بیمه و گلستان

اسفندیار زبردست؛ الناز باقرنژاد

دوره 9، شماره 35 ، مرداد 1399، ، صفحه 133-146

https://doi.org/10.34785/J011.2021.940

چکیده
  یافتن ارتباط علی میان مولفه‌های محیط ساخته ‌شده و رفتار سفر حدود دو دهه است که یکی از سئوالات اصلی در حوزه ارتباط میان رفتار سفر و محیط ساخته‌ شده است. خودانتخابی ساکنان که به گرایش مردم برای انتخاب محل زندگی براساس گرایشات و عادات سفرشان مربوط می‌شود، یک مسئله کلیدی است که این رابطه را مخدوش می‌کند. آیا افراد به دلیل تمایل به پیاده‌روی، ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
بررسی حمل‌و‌نقل عمومی و ارزیابی خطوط اتوبوس تندرو کلانشهر اصفهان مطابق با استاندارد 2016 BRT

مهدی اله دادی؛ علی شماعی؛ فرزانه ساسان پور

دوره 9، شماره 33 ، بهمن 1398، ، صفحه 3-14

https://doi.org/10.34785/J011.2019.937

چکیده
  امروزه به کارگیری و توسعه سیستم‌های حمل­ و­نقل عمومی راهکاری مناسب برای کاهش ترافیک شهری محسوب می‌گردد. اما انتخاب سیستم باید متناسب با ویژگی‌های شهر و البته قابل رقابت با وسایل نقلیه شخصی باشد تا بتواند مطلوبیت کافی را برای استفاده­کنندگان به ارمغان آورد. در این مطالعه مشکلات موجود در سیستم حمل‌و‌نقل اتوبوس شهری از دیدگاه ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
رتبه بندی شیوه های زمان بندی طرح های قیمت گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرهای توریستی (مطالعه موردی: شهر مشهد)

مسعود کدخدایی؛ روزبه شاد

دوره 9، شماره 33 ، بهمن 1398، ، صفحه 27-38

https://doi.org/10.34785/J011.2019.513

چکیده
  در اجرای سیاست قیمت­گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرها، نحوه تغییرات نرخ عوارض نسبت به زمان اهمیت زیادی دارد و در میزان کارایی طرح قیمت­گذاری تراکم ترافیک و بازدارندگی آن در میزان استفاده از خودروهای شخصی مؤثر است. بنابراین انتخاب مناسب­ترین شیوه برای زمان­بندی طرح­های قیمت­گذاری تراکم ترافیک نیازمند تحلیل و بررسی دقیق ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
تحلیل انتظارات شهروندان از قطار شهری با استفاده از مدل کانو و تصمیم‌گیری چند معیاره فازی، مورد مطالعه: شهروندان شهر اصفهان

سید محمدرضا داودی؛ مسعود عطائی قراچه؛ مسعود مختاری کرچگانی؛ فرهاد جوانمرد

دوره 8، شماره 32 ، آبان 1398، ، صفحه 19-32

https://doi.org/10.34785/J011.2019.360

چکیده
  افزایش استفاده از حمل­ونقل عمومی یکی از راحت‌ترین راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات ناشی از استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شخصی (ازدحام، آلودگی، سروصدا و ...) در اکثر مناطق شهری است. به منظور بهبود حمل­ونقل عمومی، توسعه ابزار مناسب برای اندازه‌گیری و نظارت بر کیفیت خدمات ضروری است. در میان روش‌های مختلف به منظور اندازه‌گیری کیفیت خدمات ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
تحلیل نقش جنسیت در الگوی رفت و آمد شهری مورد مطالعه: شهر زنجان

شهرزاد مقدم؛ زهره فنی؛ محمد تقی رضویان

دوره 7، شماره 28 ، آبان 1397، ، صفحه 91-100

https://doi.org/10.34785/J011.2018.019

چکیده
  امروزه، شهرها به دلایلی از جمله ساختار مکانی، روابط و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فضایی به سرعت در حال تغییر و تحول‌اند.  این موضوع بیانگر توجه اساسی به نگرش‌های جدید در مدیریت شهری است. از سویی  فضاهای شهری به عنوان تجلیگاه کالبدی شهر باید بسترهای لازم را در دسترسی و تأمین خدمات مورد نیاز استفاده‌کنندگان فراهم سازند و از دگر ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
بررسی شاخص‌های کمی و کیفی موثر در ارزیابی عملکرد سامانه‌ اتوبوس‌های تندرو (BRT) با رویکرد توسعه پایدار (مطالعه کلان شهر مشهد)

حمید فرهاد؛ بهادر بذرافشان مقدم؛ تکتم محتشمی

دوره 6، شماره 23 ، مرداد 1396، ، صفحه 87-97

چکیده
  یکی از اقدامات مهم پس از راه ­اندازی یک سیستم حمل ­ونقل نوین (همچون سامانه­ اتوبوس­های تندرو) (BRT)، ارزیابی آن جهت اطمینان از عملکرد مناسب سیستم می­باشد. حمل­ونقل، یکی از مهم­ترین دغدغه­های مدیریت کلانشهر مشهد است. با وجود راه­اندازی سامانه­ اتوبوس­های تندرو در این شهر، به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل­ونقل، معیارهای ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
بررسی عوامل موثر بر عدم تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری؛ مطالعه موردی: شهر اردبیل

عطا غفاری گیلانده؛ سید میلاد حسینی؛ اصغر پاشازاده

دوره 4، شماره 15 ، مرداد 1394، ، صفحه 83-92

چکیده
  افزایش جمعیت شهرها در کشورهای جهان سوم و به تبع آن استفاده روزافزون از سوخ تهای فسیلی و افزایش ترافیک، این کشورها را با معضلات متعدد روب هرو ساخته است. دوچرخه با مزایای منحصر به فرد مانند ارزانی، عدم مصرف سوخت فسیلی، ایجاد ترافیک کمتر و عدم اثرات منفی بر محی طزیست بیش از پیش ب ه عنوان مکمل سایر وسایط نقلیه مورد توجه قرار گرفته ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
ارزیابی و مقایسه دو سیاست پیاده‌راه‌سازی و پیاده‌مداری در مراکز شهری (نمونه مطالعه: بافت مرکزی شهر همدان)

محمدرضا حقی؛ محمدسعید ایزدی؛ ابراهیم مولوی

دوره 4، شماره 13 ، بهمن 1393، ، صفحه 17-32

چکیده
  از جمله جنبش‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل شهری که با هدف ارتقای جایگاه عابران پیاده در سطح شهر و کاهش تسلط اتومبیل مطرح شده است، سیاست‌های پیاده‌مداری و پیاده‌راه‌سازی هستند. در این میان نوع طراحی‌های اتومبیل‌محور در دهه‌های گذشته، منجر به وابستگی شدید مردم به وسایل نقلیه شخصی شده است که تغییر این سبک جا‌بجایی به الگوهای پیاده‌محور ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
ارتقای پایداری شهری از طریق تمهیدات بدیل حمل و نقل: سنجش دستآوردها و چالشهای طرح آزمایشی دوچرخۀ اشتراکی در تهران

پویا علاءالدینی؛ الهام فایضی

دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1390، ، صفحه 77-90

چکیده
  با عنایت به آرمان توسعۀ پایدار شهری، طی دو دهۀ اخیر، اجرای طرحهای دوچرخه مورد توجه برنامهریزان شهرهای گوناگون، از جمله تهران، قرار گرفته است. از آنجا که نخستین طرحهای دوچرخۀ تهران قرین توفیق نبودهاند، لازم است تمهیدات آزمایشی جدید در مراحل مختلف ارزیابی/ارزشیابی شوند. هدف از این مقاله سنجش مقدماتی دستآوردها و چالشهای طرح دوچرخۀ ...  بیشتر