برنامه ریزی شهری
احسان درویشی؛ علی شمس الدینی؛ محمد همتی
چکیده
کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی در شهرهای جدید ایفا میکند. با توجه به چالشهای متعدد در شهرهای جدید مانند کمبود فرصتهای شغلی پایدار، ضعف زیرساختها و مشکلات اجتماعی، کارآفرینی میتواند بهعنوان راهکاری مؤثر برای ایجاد اشتغال، افزایش تولید و درآمد، و بهبود کیفیت زندگی ساکنان عمل کند و نقش اساسی در تحقق توسعه ...
بیشتر
کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی در شهرهای جدید ایفا میکند. با توجه به چالشهای متعدد در شهرهای جدید مانند کمبود فرصتهای شغلی پایدار، ضعف زیرساختها و مشکلات اجتماعی، کارآفرینی میتواند بهعنوان راهکاری مؤثر برای ایجاد اشتغال، افزایش تولید و درآمد، و بهبود کیفیت زندگی ساکنان عمل کند و نقش اساسی در تحقق توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی ایفا نماید. هدف تحقیق تبیین و ارائه الگوهای نوین کارآفرین محور در شهرهای جدید با تاکید بر توسعه پایدار شهری در شهر جدید پرند میباشد. پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، در زمره پژوهشهای کیفی با رویکرد توصیفی-تحلیلی و تبیینی قرار میگیرد. در این راستا، از رویکردی چندمرحلهای با تلفیقی از روشهای اسنادی، تحلیلی و میدانی بهره گرفته شده است تا از یکسو مبانی نظری و تجربیات جهانی در حوزه توسعه شهری و کارآفرینی گردآوری گردد و از سوی دیگر، زمینههای بومی و محلی تحلیل شود و الگوهای متناسب تدوین گردد. یافتههای اسنادی نشان داد ابعاد نهادی-حاکمیتی (نهادهای محلی مشارکتجو و حکمرانی شبکهای، سیاستگذاری شفاف و قوانین تسهیلگر، یکپارچهسازی سیاستهای شهری و اقتصادی)؛ اقتصادی (زیرساختهای مالی و دسترسی به سرمایه، بازارهای نوظهور و پیوند با اقتصاد محلی و منطقهای، برندسازی شهری کارآفرینانه)؛ اجتماعی-فرهنگی (آموزش و توانمندسازی، فرهنگ کارآفرینی، شبکههای مشارکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی)؛ فناورانه-دانشی (زیستبوم نوآوری، ارتباط دانشگاه و صنعت، فناوریهای هوشمند شهری و حمایت از استارتآپها)؛ کالبدی-محیطی (فضاهای شهری انعطافپذیر و نواحی نوآوری، زیرساختهای سبز و سازگار با محیط زیست، تسهیل قانونی و مشارکت فعال محلی) مفاهیم بنیادین توسعه کارآفرینی در شهرهای جدید هستند. در بخش میدانی 136 کد اولیه، در قالب 21 کد میانی، 8 مفهوم انتزاعی (گسست نهادی و مدیریتی، ضعف شبکههای مشارکت اجتماعی، وابستگی مالی به سرمایه خارج، ضعف برندسازی شهری کارآفرینانه، فرهنگ کارمندی و ریسکگریزی، شکاف مهارتی دانشگاه-بازار، ضعف زیرساختهای فناوری و نوآوری، ناکارآمدی فضاهای اشتراکی و نواحی نوآوری) در قالب 5 مقوله شناسایی شدند. با توجه به یافتههای بخش میدانی و اسنادی، تمهای مفهومی غالب بهعنوان هسته معنایی پژوهش استخراج گردید و تحلیل تطبیقی با نمونههای جهانی و امکان بومیسازی در پرند بررسی شد و در نهایت الگوی پیشنهادی توسعه کارآفرینیمحور در شهر جدید پرند ارائه شده است