@article { author = {f, m and m, f and r, m and a, m}, title = {The comparison of public perception and preference between regular-geometrical and natural-organic urban parks ( Case study: Laleh park and Daneshjoo park)}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {5-16}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {Apart from providing homes for native wildlife, parks have many values. The last few decades of the 20th century have seen a rapid change in approaches towards nature in the urban environment, which reflects more familiarity with nature amongst the general public and landscape professionals. Benefits and values of contact with nature have been investigated by environmental psychologists. It can be said that such contact is necessary for human health and existence of natural and open spaces have many psychological and aesthetic benefits. Evidence regarding the influence of nature on the health and well-being of individuals and communities has emerged from a number of traditional disciplines such as psychology and in recent fields of research like recreation and leisure. Although much emphasis has been put on urban nature from different perspectives and on preferences of urban natural areas in comparison to built-up areas, studies focusing on perception and preferences of different forms of nature are rather scarce. For increasing use of urban green spaces, it is better that these spaces be designed based on the public’s preferences and needs. There is proof which show that some people do not respond to natural landscapes in urban areas, and view them as messy, worthless or even frightening, and prefer formal and designed landscapes. This research paper examines public attitudes towards urban naturalistic in contrast to designed landscapes. Public opinions was evaluated using site-based questionnaire and random sampling in natural and designed spaces (Lale and Daneshjoo Parks, respectively) and these two methods were then compared. The survey sites should be in the same area and approximately similar in size in order to eliminate possible effect of population differences, distance, and size on perceptions and preferences. Following site selection, a questionnaire was designed to measure public perception and preferences of contrasting landscapes. The questionnaires were conducted on a face-to-face basis with 200 park users (100 per site) at the survey sites. In the next stage, researchers asked them to classify 16 photos of different parks with varied landscape characteristics into 5 groups (very elegant, beautiful, simple, ugly, very ugly). Results demonstrated that the study population did not have a clear understanding of natural and organic design patterns, prefered regular and plaid patterns for urban green spaces and derived more benefits and values from them. Laleh and Daneshjoo Park were appraised as more attractive and safer, respectively. It can be concluded that peace and quiet, safety, nature observation, experiencing seasonal changes and social interactions are rated higher in designed parks (Daneshjoo) and other factors such as contact with nature and being beneficial for wildlife are superior in natural parks (Laleh). Furthermore, natural parks are more effective in creating excitement and sense of freedom in users. On the other hand, designed parks (Daneshjoo) are more calming and have more positive effect such as relief from stress and sense of renewal. Recognizing public perception of landscape design styles and paying attention to their preferences and needs in green spaces can help landscape designers in designing such places and enhancing their use.  }, keywords = {natural-organic landscape,regular-geometrical landscape,landscape design style,landscape preferences,landscape perception}, title_fa = {مقایسه ترجیح و ادراک مردم از پارک های شهری طبیعی- ارگانیک و منظم - هندسی (نمونه موردی پارک لاله و پارک دانشجو)}, abstract_fa = {در دهه های پایانی قرن بیستم تغییر سریعی در نگرش ها نسبت به طبیعت درمحیط شهری به وجود آمده است که نشان می دهد اگاهی  بیشتری نسبت به طبیعت در میان عموم مردم و متخصصان ایجاد شده است. مزایا و فواید ارتباط با طبیعت توسط روان شناسان محیطی مورد تحقیق وبررسی قرارگرفته است و میتوان گفت که چنین ارتباطی برای سلامت انسان ضروری است و وجود مناطق باز و طبیعی مزایای زیبایی شناسی و روانی زیادی در بر دارد. برای افزایش استفاده عموم از فضاهای سبز شهری بهتر است این فضاها بر اساس ترجیحات و نیازهای عموم مردم طراحی شوند. پژوهش هایی وجود دارد که نشان می دهد در کشورهای غربی و به ویژه اروپایی برخی از مردم به منظر طبیعی و نامنظم در مناطق شهری  اهمیت نمی دهند و  آن را نامرتب ، ناهنجار، بی ارزش یا حتی ترسناک میدانند و منظرهای شهری منظم و طراحی شده را ترجیح میدهند.  این پژوهش دیدگاه  مردم را نسبت به منظرهای ارگانیک شهری در مقایسه با طرح های منظم تر و هندسی بررسی می کند. نظر عموم با استفاده از پرسش نامه با نمونه گیری تصادفی در دو فضای ارگانیک، و منتظم و هندسی مورد سنجش قرار گرفته و این دو شیوه طراحی با هم مقایسه شدند. نتایج نشان میدهد اگرچه استفاده کنندگان از هر دو پارک فواید و ویژگی های مثبت را در هر یک از آنها اشاره می کنند( در جزئیات) اما  به طورکلی جامعه مورد مطالعه درک مشخصی از طراحی ارگانیک و طبیعی نداشته، الگوی شطرنجی را برای فضاهای سبز شهری ترجیح می دهند و برای آن فواید و ارزش های بیشتری قائلند. شناخت درک و دریافت مردم از شیوه های طراحی منظر و توجه به ترجیحات و نیازهای آنها در استفاده از فضاهای سبز می تواند به طراحان منظر در طراحی این فضاها و نیز افزایش استفاده از آنها کمک کند.}, keywords_fa = {منظر ارگانیک و طبیعی,منظر منظم و هندسی,شیوه طراحی منظر,ترجیحات منظر,ادراک منظر}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11720.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11720_7d1187572430fcc239fd3c31d68f1f19.pdf} } @article { author = {h, m and i, m and m, e}, title = {Assessment and comparison of two policies: pedestrianization and walkability in CBDs (Case Study: Hamedan CBD)}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {17-32}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {Nowadays physical expansion of cities has led to citizens` dependency on private and public vehicles for moving in cities to meet their needs, which is more obvious in larger cities. This issue of major urban areas being seen as specializing in providing goods and services has resulted in land use segregation (zoning) and inevitable of use of automobiles . In addition to causing ecological problems, increasing urban management expenditure and fossil fuel consumption, such a process has a negative effect on citizens` quality of life . With the dominance of vehicles over cities, pedestrian movements will gradually wane which in turn will  trigger the physical and social deterioration in urban fabrics. In the last three decades, severe reactions have been shown toward use of automobiles and decline in walking as the result of increasing city problems like pollution, transportation difficulties, road insecurity , deterioration of historic centers, decreasing city space and service accessibility quality, disable people’s mobility problems, emotional pressures, and decrease in visual values . Increasing environmental quality and regenerating historic-cultural characteristics  of CBDs are of major concern to urban centers managers and decreasing vehicle use  and giving back urban spaces to pedestrians are also of considerable interest. However, different physical, economic, social and other factors lead to a high dependency on automobiles which makes it hard to change the situation. Hence, in pedestrianization it is important to consider each city’s circumstances individually and balance maintained between the shifting of pedestrians and drivers. Amongst modern movements in city transportation which emphasize value of pedestrians and the lowering of automobile supremacy is pedestrianization and pedestrian street construction. This survey has decided to select an appropriate policy for decreasing automobile movement in Hamedan CBD. Hamedan’s central fabric is still operating as a service pole for all citizens despite city growth and suffering from heavy traffic and and socio-economic trades especially because of its radiant and monocentric structure.  This survey was carried out using analytic-descriptive method, common library studies and field observation. The main criteria for pedestrian oriented environmental designs and pedestrian street construction were derived from Persian and foreign literature review. After that, these indicators were evaluated in Hamedan CBD. To compare the two policies, (pedestrianization and walkability) AHP (analytical hierarchy process) was used and to weigh the criteria and sub criteria, Delphi method (30 experts opinions were considered upon the topic) was employed. Results show that the most effective criteria in evaluating pedestrianization capacity of an area are, in order, orderly as follows: transportation network structure, traffic and social conditions, land use and activity, physical structure, natural environment, economic considerations and landscape. Analyzing these criteria in Hamedan CBD proves supremacy of pedestrianization over pedestrian street construction. This survey shows that because of the negative effects on the natural environment, economic conditions and physical structure of the city, it is impossible to eliminate automobiles from Hamedan CBD completely. . Hence pedestrianization is feasible by means of lowering dependency on private automobiles as well as transferring traffic to bypasses in the city periphery which can maintain balance between pedestrians and drivers and public opinion gained. Therefore, it is recommended to keep vehicle accessibility to CBD and Imam Square (main historic square with various activities, buildings and major roads surrounding it) while converting the square itself into a walkable place which will disconnect radial streets in the central fabric of the city and shift traffic to peripheral roads. }, keywords = {pedestrianization,Walkability,Urban Transportation,CBD,Historic Fabric}, title_fa = {ارزیابی و مقایسه دو سیاست پیاده‌راه‌سازی و پیاده‌مداری در مراکز شهری (نمونه مطالعه: بافت مرکزی شهر همدان)}, abstract_fa = {از جمله جنبش‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل شهری که با هدف ارتقای جایگاه عابران پیاده در سطح شهر و کاهش تسلط اتومبیل مطرح شده است، سیاست‌های پیاده‌مداری و پیاده‌راه‌سازی هستند. در این میان نوع طراحی‌های اتومبیل‌محور در دهه‌های گذشته، منجر به وابستگی شدید مردم به وسایل نقلیه شخصی شده است که تغییر این سبک جا‌بجایی به الگوهای پیاده‌محور را با دشواری مواجه ساخته است. از همین رو، در پژوهش حاضر با هدف گزینش سیاست مناسب برای کاهش تسلط اتومبیل در بافت مرکزی شهر همدان سعی شده است تا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌ مراتبی به مقایسه دو سیاست پیاده‌مداری (تقلیل تردد خودروهای شخصی) و پیاده‌راه‌سازی (حذف کامل خودروهای شخصی) در داخل رینگ مرکزی شهر همدان پرداخته شود. معیارها و شاخص‌های ارزیابی این دو سیاست از منابع داخلی و خارجی استخراج شده و با توجه به شرایط وضع موجود محدوده با روش دلفی (30 کارشناس) مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد تأثیرگذارترین معیارها در سنجش ظرفیت پیاده‌گستری یک محدوده به ترتیب شامل «ساختار شبکه حمل‌ونقل»، «وضعیت ترافیک»، «شرایط اجتماعی»، «کاربری و فعالیت»، «ساختار کالبدی»، «شرایط طبیعی»، «ملاحظات اقتصادی» و «سیما و منظر» است که بررسی این معیارها در نمونه مطالعه، بیانگر برتری سیاست پیاده‌مداری نسبت به سیاست پیاده‌راه‌سازی است. در حقیقت این پژوهش نشان می‌دهد به سبب تأثیر منفی عواملی همچون شرایط طبیعی، ملاحظات اقتصادی، ساختار کالبدی و ... بر پیاده‌روی عابران در مرکز شهر همدان، نمی‌توان اقدام به حذف کامل خودروهای سواری از داخل بافت مرکزی شهر نمود. از همین رو، تلاش برای تقویت پیاده‌مداری در بافت مرکزی شهر از طریق کاهش وابستگی مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی و نیز انتقال ترافیک عبوری از داخل بافت به رینگ پیرامونی، می‌تواند به نحو مؤثری میان تردد سواره و پیاده تعادل ایجاد کند و به رضایت عمومی بینجامد. بنابراین پیشنهاد می‌شود ضمن حفظ امکان دسترسی خودروهای شخصی تا مرکز بافت (میدان امام)، صرفاً با تبدیل میدان امام به یک فضای پیاده ارتباط خیابان‌های شعاعی داخل رینگ مرکزی قطع شده تا از این طریق سهم قابل توجهی از ترافیک غیرضروری (عبوری) داخل محدوده به رینگ پیرامونی منتقل شود.}, keywords_fa = {پیاده راه,پیاده مداری,حمل و نقل شهری,مرکز شهر,بافت تاریخی}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11721.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11721_421fe22f2c175bfe4257d9fe22b86203.pdf} } @article { author = {k, m and a, a and a, m}, title = {A Comparative Analysis of Sanandaj Urban Area Examples, using Isovist and Visibility Graph Analysis}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {33-42}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {Isovist and Visibility Graph analysis tools are used to quantify and measure the quality of space, and despite their lack of maturity and evolution, they are considered to be the future of space analysis tools by researchers. This study was undertaken with the purpose of introducing the aforementioned tools for analyzing Sanandaj’s urban areas. In this study, four different urban areas in Sanandaj were selected and after the software was prepared, the areas were analyzed by Isovist and Visibility Graph analysis. Then, the charts and data obtained from these regions were compared. The interpretation of the findings of the Isovist and Visibility Graph analysis reveal that in the old region builders used a sort of inherent and collective standard for measurements despite building without modern urban development maps. Amongst all the four urban areas of Sanandaj, this region has the greatest visual richness and diversity; in addition, the special analysis of neighborhood size indicates harmony and balance in this region. Moreover, the results illustrate that the nearest wall and special neighborhood size indices have the highest correlation, followed by jaggedness which has the highest correlation with revelation. However, openness factor and the nearest wall have the lowest correlation.  The openness factor indicates the degree observers feel themselves in the space and also present their visual dominance over the space. In this factor, the standard deviation values of the new and the middle areas are low which indicates that the openness coefficient is the same in all areas and the individual experiences monotony and boredom. The feeling of being in space and attention to the environment in these regions (especially in new areas) is significantly reduced. In addition, in this index the high standard deviation for informal settlement areas is merely due to the diversity of the streets and sidewalks, but in the old area, the high standard deviation is due to the combination of sidewalks with squares and various open spaces spread in the region. Thus, the only area with visual richness and diversity is the old area. The nearest wall index signifies the domination of the wall in the informal settlement area over the spaces. In the middle area, the surrounding long streets and linear views along with visual opening and open spaces with lower degree of circumscription appear. According to this index, the old area has the lowest standard deviation which indicates visual space sequence and the feeling of the existence of a united identity in the area by the observer. Since the revelation index indicates the rate of change in the field of view during movement, the highest value of kurtosis and drift in the revelation index of the old area indicates that this area has the most variations and changes in vision for the moving observer and meets the quality of mystery in vision and visual richness.  Finally, the results concerning the four types of regions in Sanandaj indicate that the Isovist and Visibility Graph analysis factors reveal the similarities and differences between these regions in terms of space properties and visual quality. Therefore, using these tools in decision-making related to urban design can significantly contribute to the promotion of the visual quality of the urban fabric.}, keywords = {Isovist,Visibility Graph Analysis,urban areas,Sanandaj}, title_fa = {بررسی تطبیقی نمونه‌هایی از بافت شهری سنندج با استفاده از آنالیزهای ایزوویست و تحلیل گراف دید}, abstract_fa = {ابزارهای ایزوویست و تحلیل گراف دید تلاش‌هایی هستند که در سال‌های اخیر در جهت بیان کمی و قابل اندازه‌گیری کیفیت فضایی شده‌اند و با وجود عدم بلوغ و تکامل، توسط محققان با دید ابزارهای آینده‌ تحلیل فضا نگریسته می‌شوند. این تحقیق با هدف آشنایی عملی با این ابزارها به بررسی بافت شهری سنندج به وسیله آنها می‌پردازد. در این پژوهش منطقه‌هایی از چهار بافت شهری متفاوت از شهر سنندج انتخاب شدند و پس از آماده‌سازی در نرم‌افزارها، با استفاده از آنالیزهای ایزوویست و تحلیل گراف دید مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. سپس نمودارها و آمارهای به دست آمده از این بافت‌ها بررسی گردیده و با هم مقایسه شدند. تفسیر یافته‌های تحلیل ایزوویست و گراف دید نشان می‌دهد که بافت قدیم در عین اینکه بدون وجود نقشه‌های شهرسازی مدرن به وجود آمده، با این حال مردم سازنده‌ این بافت از نوعی استاندارد ذاتی و جمعی برای اندازه‌ها استفاده کرده‌اند. همچنین این بافت در میان چهار گونه بافت شهری سنندج، واجد بیشترین غنای بصری و تنوع آن است و تحلیل شاخص فضای همسایگی مخصوص، زیبایی ناشی از هارمونی و تعادل در این بافت را نشان می‌دهد. در نهایت، نتایج به دست آمده درخصوص چهار گونه‌ کلی بافت در شهر سنندج نشان می‌دهد که شاخص‌های آنالیزهای ایزوویست و تحلیل گراف دید تفاوت‌ها و شباهت‌های میان این بافت‌ها را از نظر خصوصیات فضایی و کیفیت بصری، به خوبی آشکار می‌کنند، بنابراین در تصمیم‌گیری‌های مربوط به طراحی شهری، توجه به نتایج استفاده از این ابزارها می‌تواند به ارتقای کیفیت بصری بافت‌های شهری کمک شایانی نماید.}, keywords_fa = {ایزوویست,تحلیل گراف دید,بافت شهری,سنندج}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11743.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11743_bbc1d4df8235b39ff502bcabfd1d97e5.pdf} } @article { author = {l, a and z, b}, title = {The effect of Sensescape criteria in quality of Equipped Community Spine (Case study: Isfahan, Aligholiagha spine)}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {43-56}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {City and Urban Environments in addition to visual effects have other significant features that can stimulate the senses, excite feelings and form memories. In the past, qualities from sensory stimulants like the smell of fresh bread, spices and aromas, the sound of wagon wheels and rataplan of horses’ hooves, coppersmith’s hammer tapping in historic neighborhoods and bazaars enlivened the spirits of urban spaces. This sensescape is extinct nowadays in the lifeless body of modern cities affected by the smell of smoke, the sound of cars and blighted urban modernity. Because of the predominance of vision in the process of perception, perceptions caused by other sensory stimuli including sounds, smells, tastes, touch and time are often underestimated by designers and planners nowadays despite their important role in improving urban spaces and creating memorable spaces. One way of improving the quality of urban spaces is increasing the sensory richness of the designed environment by making use of all the senses in order to create attraction and increase inclusion. Furthermore, this will create possibilities of activities for all levels of social strata, age, sex, and people with disabilities in perception and senses, such as the blind, the deaf and the disabled. This paper presents a theoretical concept of the ensescape approach in addition to considering its application in improving the quality of the urban environment. This research is case study based and was carried out using correlation strategy. Aligholiagha spine has long been one of the most historic and active community centers of Isfahan because of its material elements like the market, mosque and baths, lively and dynamic environment, and relative responsiveness to the needs and senses of different residents. However, today it is to some extent losing these qualities. The methods used in this study are a combination of qualitative and quantitative methods. In this paper, the criteria for improving quality of local spine was extracted at four levels using the sensescape approach. The questionnaire was designed based on the four-level criteria (indicators) and adjusted according to the 7-range Likert scale. The quality of the components were also evaluated in Aligholiagha spine using field observation techniques, behavioral mapping, senswalking and soundwalking studies, interviews and photography. Technical analysis was based on Hierarchical multiple regression analysis. A total number of 96 questionnaires were completed among residents, shopkeepers and visitors, according to the Cochran formula and based on random sampling technique. Senswalking studies were carried out on 12 people including 4 local residents, 2 market shopkeepers, 4 visitors, one blind person and one deaf person. Next, the average quality of the specified area was calculated to the moderate range by the sensescape approach after performing statistical analysis using SPSS21 software. Finally, sensescape factors were ranked based on the relative importance associated with the quality of Aligholiagha local spine. The research findings showed a significant relationship between the components of sensescape and the local spine quality standards. Based on effectiveness of sensescape components on spine qualities, the importance of sense of time indicator is greater than the other indicators; this was followed by tactilescape, smellscape, tastescape, soundscape and visual landscape in order mentioned.}, keywords = {sensescape,fivefold senses,sense of time,quality of urban space,Aligholiagha community spine}, title_fa = {نقش مؤلفه های منظر حسی در کیفیت محورهای مجهز محلی ( مطالعه موردی: محور علیقلی آقا در اصفهان)}, abstract_fa = {شهر و فضاهای شهری افزون ‌بر جلوه‌های بصری حاوی ویژگی‌های محسوس دیگری هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با تحریک حواس مخاطب، منشأ برانگیختگی احساسات و شکل‌گیری خاطرات گردند. در‌گذشته کیفیت‌های ناشی‌ از محرک‌های ‌حسی مانند بوی نان تازه، ادویه و عطر، صدای سم اسب و چرخ گاری، صدای چکش مسگرها در محلات و بازارهای تاریخی به کالبد فضاهای شهری روح می‌بخشیدند. درحالی که منظر‌حسی در کالبد بی‌جان شهرهای امروزی متأثر ‌از بوی دود و صدای بوق خودروها و مدرنیته شهری رنگ باخته‌ است. از‌ طرفی به‌ دلیل تسلط و تفوق حس بینایی در فرایند ادراک، دریافت‌های ناشی‌از دیگر محرک‌های حسی همچون صداها، بوها، مزه‌ها و نمودهای حس ‌زمان با ‌وجود نقش با‌‌ اهمیت خود در کیفیت‌‌ بخشی به فضای شهری و ایجاد فضای یاد و خاطره، کمتر مورد ‌توجه برنامه‌ریزان و طراحان قرار می‌گیرند؛ در‌ حالی که یکی‌‌ از راه‌های ارتقای کیفیت فضاهای شهری، افزایش غنای حسی محیط به‌ منظور به ‌کارگیری تمامی حواس با‌ هدف ایجاد جذابیت، افزایش شمولیت و امکان فعالیت برای همه اقشار اجتماعی، سنی، جنسی و افراد کم‌توان از ‌‌نظر ادراک و حواس مانند افراد نابینا، ناشنوا و معلول می‌باشد. این مقاله ضمن تبیین رویکرد منظر‌حسی، تأثیر مؤلفه‌های آن ‌را بر کیفیت محورهای مجهز محلی مورد‌ بررسی قرار می‌دهد. این تحقیق از ‌نوع مطالعه موردی است که با راهبرد همبستگی انجام شده است. محور علیقلی‌آقا از‌ جمله محورهای تاریخی و مراکز محله‌ای فعال در شهر اصفهان می‌باشد که از دیرباز به‌ دلیل دارا‌ بودن عناصری چون مادی، بازارچه، مسجد و حمام، محوری پویا و سرزنده، دارای کیفیت‌های فضایی و نسبتاً پاسخگو به نیازها و حواس مختلف ساکنان بوده؛ هرچند امروزه این کیفیت‌ها رو ‌به افول هستند. در‌این مقاله پس‌از تبیین عناصر و کیفیت‌های منظر‌حسی، معیارهای ارزیابی کیفیت محورهای محلی با رویکرد منظر‌حسی در چهار‌ سطح استخراج شد. سپس بر‌اساس معیارهای سطح چهارم‌ (شاخص‌ها)، پرسشنامه طبق طیف هفت‌گزینه‌ای لیکرت تنظیم گردید و با‌‌ استفاده ‌از تکنیک‌های مشاهده میدانی، نقشه‌برداری رفتاری، مطالعات حس‌گردی، صدا‌گردی، مصاحبه و عکسبرداری و تحلیل رگرسیونی چند‌ متغیره سلسله‌‌ مراتبی کیفیت مؤلفه‌ها در محور علیقلی‌آقا مورد برداشت، ‌ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق وجود رابطه معناداری را بین مؤلفه‌های منظر‌حسی و معیارهای کیفیت محور ‌محلی نشان می‌دهد. از ‌نظر میزان تأثیرگذاری مؤلفه‌های منظر‌حسی بر کیفیت‌های محور، اهمیت شاخص حس ‌زمان بیش ‌از دیگر شاخص‌ها می‌باشد و پس‌از آن به‌ترتیب مناظر بساوایی، بویایی، چشایی، صوتی و منظر ‌‌بصری قرار دارند.}, keywords_fa = {منظر‌حسی,حواس پنج‌گانه,حس‌زمان,کیفیت فضای شهری,محور علیقلی‌آقا}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11744.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11744_254e9d5c325e9ce374d030847fb9c157.pdf} } @article { author = {Babanasab, rasoul and zarrabi, asghar}, title = {An Analysis of the Indices of E-Citizen from the Perspective of Citizens in Tabriz City}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {57-70}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {Objectives In recent decades, a concept that has been comprehensively investigated is the concept of E-city. In a lot of developed countries and societies, E-city has been successfully implemented and recently the global approach is towards constructing E-societies. Nowadays, societies that have rapid access to information and have expertise in exchanging information are more developed. E-city is a new form of urban life which can be formed along with a real world and in complete adaptability with it. It can solve many challenges including traffic, air pollution, administrative corruption, and social inequalities faced by real cities. Furthermore, in addition to presenting a new model in cities, it can provide citizens’ and managers’ access to the wants of a developed, creative, and knowledge-based urban society. Findings The present study aims at analyzing the indices of e-citizen from the perspective of citizens in Tabriz City. This study is an applied-developmental one in terms of objective, and a descriptive, analytical, and survey research in terms of nature and method. To collect the data, documentary and field (questionnaire) methods were employed. The sample population included citizens living in 10 areas in Tabriz City. Using Cochrane’s formula, the sample size was determined as 322 individuals and for a higher confidence rate, the number of participants was increased by 10 percent bringing the final sample size to 354 participants. To determine the required questionnaire of each region, weighting method based on the proportion of the population of each area was used. To analyze the data SPSS, Pearson correlation coefficient and one sample t-test were used. The findings indicate that in terms of the quality of citizens’ access to ICT facilities and centers of E-servicing, after administering one sample t-test, the mean scores and t-value were 3.19 and 5.13, respectively. These figures indicate relatively acceptable levels of access to these facilities. The current mean scores of the indices of e-citizen (2.79) by considering infrastructure are at an acceptable level. In addition, from citizens’ points of views, the optimized use of ICT and electronic services, in the case of Tabriz City, will have a positive effect on the different social, economic, environmental, and physical dimensions of sustainable urban development. After conducting one sample t-test, the mean scores and t-value were 3.71 and 19.03, respectively. In regards to the degree of citizens’ experiences in using ICT, the results reveal that more than 79% agreed with the necessity of expanding the use of ICT and creating an E-city. There is a significant correlation between citizens’ electronic preparedness and acceptance of the effects of using ICT and the expansion of e-city. The magnitude of the correlation as r=0.433 indicates a positive and increasing correlation between these two variables. Results Based on the results, information and communication technology and electronic city can have an impact on different economic, social, environmental and physical dimensions. This means that optimal use of ICT results in urban sustainable development. Since Tabriz is the capital city of East Azerbaijan Province, the largest city in the north western region and the fifth most populated city of Iran, it has many problems such as air pollution, sound pollution, traffic, energy wastage, low citizen cooperation, and providing services to citizens. Despite such problems, novel instruction methods, contents and experiences in use of IT are required to be offered to citizens; role of ICT and creation of an electronic city is considered as a valuable movement toward experiencing a better life. Therefore, in addition to paying attention to the necessity of training with modern methods and contents, citizens consider the function of ICT as a valuable application for experiencing a better life.}, keywords = {Information and Communication Technology (ICT),Electronic Citizen,Electronic City,Sustainable Urban Development,Tabriz city}, title_fa = {تحلیلی بر شاخص های شهروند الکترونیکی از نظر شهروندان در شهر تبریز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تحلیلی بر شاخص های شهروند الکترونیکی از نظر شهروندان در شهر تبریز تدوین یافته است. نوع تحقیق با توجه به هدف؛ کاربردی- توسعه ای و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. اطلاعات و داده های مورد نیاز تحقیق با استفاده از روش های اسنادی و میدانی (پرسشنامه) جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل شهروندان ساکن در مناطق دهگانه شهر تبریز می باشند که با استفاده از فرمول برآورد نمونه کوکران تعداد و حجم نمونه افراد مورد مطالعه برابر با 322 نفر تعیین و برای اطمینان بیشتر با 10 درصد افزایش، تعداد نهایی نمونه آماری به 354 نمونه افزایش یافته است. تعداد نمونه برای هر منطقه از طریق روش وزن دهی متناسب با جمعیت آن منطقه مشخص شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری پیرسون و تی تک نمونه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که کیفیت دسترسی شهروندان به امکانات ICT و مراکز خدمات رسانی الکترونیک، پس از انجام آزمون تی تک نمونه ای، میانگین و میزان T به ترتیب برابر با 19/3 و 13/5 بوده که دسترسی نسبتاً مناسبی را به این امکانات نشان می دهد. از نظر شاخص های شهروند الکترونیکی میانگین بدست آمده 79/2 با در نظر گرفتن زیرساخت ها؛ در سطح مطلوبی قرار دارد. از دید شهروندان در استفاده ای که از فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند نتایج نشان می دهد که استفاده بهینه از آن و شکل گیری شهر الکترونیک می تواند آثار مثبتی بر ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی توسعه پایدار شهر بر جای نهد. پس از انجام آزمون تی تک نمونه ای، میانگین و میزان T به ترتیب برابر با 71/3 و 03/19 بوده است. با توجه به تجربه استفاده از ICT، بالای 79 درصد شهروندان موافق با ضرورت استفاده از ICT و ایجاد شهر الکترونیک هستند؛ در نتیجه رابطه معناداری بین آمادگی الکترونیکی شهروندان و پذیرش اثرات استفاده از ICT و گسترش شهر الکترونیک وجود دارد، شدت همبستگی 433/0 r= حاکی از رابطه مثبت و رو به بالای بین این دو متغیر است. بنابراین شهروندان ضمن متوجه بودن به ضرورت آموزش‌هایی با متد و محتوایی نوین، نقش ICT را کاربرد بسیار ارزشمندی به منظور تجربه زندگی بهتر می دانند.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات,شهروند الکترونیک,شهر الکترونیک,توسعه پایدار شهری,شهر تبریز}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11806.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11806_64abe721e4de5e192ce18b7fa7dccad6.pdf} } @article { author = {محمدی, محمود and شاهیوندی, احمد and mohamadi, shahram}, title = {Analysis of Spatial – Physical Structure of Zanjan City Center Area with Strategic Thinking Approach}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {71-82}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {Cities are the pinnacle of human civilization and urban centers are the heart of cities. Urban centers are special areas within cities which have witnessed historical trend of upheavals and are a result of a profound connection between the territory and its inhabitants, a connection which reflects the whole society itself, linking the changes of the human community to the central limits of the city. When modernization came to Iran, the city became a reasonable place and urbanism changed to a desirable style of living. Urban centers in Iran have not only been close to modernistic changes but also have experienced the highest scale of urban changes and problems. Zanjan city as a city which has not been far from recent changes is a clear example of undesirable and unwanted changes in the center of a city. Lack of adaptation to the new style of living in the old and historical structure of the center of Zanjan city is a problem which has resulted in numerous undesirable events in the existing space and structure. The existence of a close and intricate link between the numerous problems related to the city center is like a puzzle, the right solution to which is in a solution different from the current trend. Multilateral links between the capabilities and opportunities of this area with a glance at the existing undesirable status is an idea which again challenges the definition of what has occurred. In this regard, Strategic Thinking Approach was used as a strong approach with such characteristics as creativity and logical thinking in the process of strategy development for analyzing and identifying issues and problems. Among the numerous models propounded, the Iranian model of Ghaffarian & Kiani was used to achieve the strategic thinking needed for analyzing the spatial-physical structure of the limits of Zanjan city center. The objective for selecting such an approach was to assess and identify important factors creating problems within the physical spatial structure of the city. The research purpose, method of evaluation, and collecting the findings was accomplished through library research, surveys and questionnaires. The survey sample size was 153 people selected among Zanjan citizens. The analysis of the obtained data was carried out using descriptive and analytical methods of AHP and Fishbone. The results of the research demonstrate that the factors which created issues and problems in the central area of Zanjan city were, in order of importance, traffic, shortage of parking space per capita, shortage of entertainment, recreational, and cultural facilities per capita as well as lack of free time enjoyed by people. In terms of eliminating each of the aforesaid problems, traffic associated with the influence of other problems and difficulties requires the most effort. By eliminating the identified problems and difficulties using the Strategic Thinking approach, the central limits of Zanjan city will enjoy the maximum benefits resulting from the identified opportunities in this area. We also conclude that Strategic Thinking approach has considerable capacities for analyzing the spatial-physical structure of the central area of Zanjan city.         }, keywords = {Strategic Thinking,Spatial-physical structure,central area,Zanjan city}, title_fa = {تحلیل ساختار فضایی-کالبدی محدوده مرکزی شهر زنجان با رویکرد تفکر راهبردی}, abstract_fa = {مراکز شهری در ایران نه‌تنها از تحولات مدرنیته به دور نبوده‌اند بلکه بیشترین میزان تحولات و مسائل شهری را به خود دیده‌اند. امروزه محدوده مرکزی شهر زنجان با مسائل و مشکلات عدیده‌ای از جمله تمرکز و اختلاط بی‌برنامه انواع کاربری‌ها، آلودگی صوتی و ازدحام جمعیت، کمبود فضاها و سرانه‌های خدمات عمومی و وجود ترافیک در ساختار فضایی _کالبدی خود مواجهه می‌باشد. وجود پیوندهای چند سویه بین قابلیت‌ها و محدودیت‌های محدوده مرکزی شهر زنجان با نگاهی به وضعیت ناخواسته موجود، اندیشه‌ای است که موانع بهبود وضعیت این محدوده به چالش می‌کشد. هدف از پژوهش حاضر تحلیل ساختار فضایی _ کالبدی محدوده مرکزی شهر زنجان با رویکرد تفکر راهبردی می‌باشد. روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی و روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی بوده است. مشاهده و استفاده از پرسشنامه از روش‌های میدانی مورد استفاده می‌باشند. تعداد نمونه آماری مورد بررسی برای تکمیل پرسشنامه شامل 153 نفر از شهروندان زنجانی می‌گردد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مسائل و مشکلات ساختار فضایی _ کالبدی محدوده مرکز شهر زنجان در ارتباط با امکان تحقق منافع حاصل از فرصت‌های راهبردی مفهوم می‌یابند. میزان تلاش مورد نیاز برای رفع هر کدام از مسائل و مشکلات با توجه به میزان پیچیدگی هر یک از مسائل و مشکلات می‌باشد. با تحقق منافع حاصل از فرصت‌های راهبردی محدوده مرکزی شهر زنجان به عنوان مکانی مطلوب که حداکثر توان‌های خود را عرضه می‌دارد، تولدی مجدد خواهد یافت. }, keywords_fa = {تفکر راهبردی,ساختار فضایی-کالبدی,محدوده مرکزی,شهر زنجان}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11808.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11808_b7ba341627dea62b586e5558526ea8a3.pdf} } @article { author = {خلیلی, احمد and n, h and r, n and r, m}, title = {Evaluation of Mehr Housing Policies in Iran and Presentation of Solutions for their Improvement}, journal = {Motaleate Shahri}, volume = {4}, number = {13}, pages = {83-92}, year = {2015}, publisher = {Unversity of Kurdistan}, issn = {2322-2875}, eissn = {2717-4417}, doi = {}, abstract = {Housing is a basic need and a major problem for most countries, especially in countries with rapidly growing urbanization like Iran. This factor along with the lack of a comprehensive housing plan and deficiencies in economic management have brought housing to the forefront of planning issues in this country as a complex and multi-dimensional issue. Up to now many programs have been put forward by the government regarding the state of housing in different parts of the country. Mehr Housing which is a country wide social housing program has recently been the main subject of governmental actions for housing improvements. As stated by the government, this program seeks to provide affordable houses for the low-income, improve the quality and quantity of housing production, improve the environmental conditions specifically in metropolitan areas, attract individual and small capital to the housing sector, control the rapid fluctuations in land value, manage the growth of peripheries and in general improve the social justice status regarding housing. This program aims to achieve the mentioned goals by omitting the price of land for low-income groups of society and give them housing units using a 99-year lease. These units which have different conditions and characteristics with an average area of 75 square meters have been given to applicants in metropolises, big cities and medium ones. Due to lack of vacant lands within metropolises and big cities, these housing complexes are regulated to be located in new towns surrounding urban regions and their construction is only possible through the formation of cooperatives consisting of low-income members. This article attempts to discern the deficiencies of this program and consequently propose solutions for suitable housing through evaluation of Mehr housing policies in Iran. In order to do so, first the existing literature concerning the characteristics of housing in Iran and other countries were reviewed and 36 housing indicators were extracted which were then grouped into 9 criteria using factor analysis. Then, the indicators’ degree of freedom regarding Mehr Housing policies were measured. This was followed by regression analysis which was used to measure the effect of the factors and their degree of significance. Next, the priority rank of the factors was calculated. This ranking shows the priorities regarding the modification of policies. Results indicate that the “scheme and construction of the house and the surrounding environment” factor is the first priority followed by “placement and position”, “facilities and services”, “size of the housing unit”, “coverage of the in-need groups”, “economic justifiability”, “density”, “infrastructure” and “urban space” in order mentioned. Finally, solutions for improving Mehr housing projects were proposed based on the indicators in each of these 9 criteria. For example, in the case of scheme and construction of the house and the surrounding environment, the strategies and solutions should deal with the following indicators: relationships between neighbors, quality of design and construction, the quality of materials, seismic resistance, design of pedestrian corridors, green spaces and environmentally safe waste disposal sites.}, keywords = {Mehr housing,Housing Indicators,assessment,Factor Analysis,regression anlysis}, title_fa = {ارزیابی سیاست های مسکن مهر در ایران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن}, abstract_fa = {مسکن مهر موضوعی است که در سال‌های اخیر در راستای بهبود وضعیت مسکن از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است. این طرح با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه، قیمت زمین را از قیمت مسکن حذف نموده و واحدهای مسکونی را به صورت اجاره‌ 99 ساله در اختیار آنها قرار داده است. این واحدها در کلانشهرها، شهرهای بزرگ و شهرهای میانی با شرایط و وضعیت گوناگونی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. مقاله حاضر بر آن است تا با مطالعه و ارزیابی سیاست‌های مسکن مهر در ایران، نقاط ضعف آن را دریافته و راهکارهایی برای رفع آنها و تدوین شرایط مسکن مطلوب ارائه دهد. به منظور دستیابی بدین مهم، ابتدا با مطالعه‌ ویژگی‌های مسکن ایران و جهان، شاخص‌هایی برای آن استخراج شده و  سپس 36 شاخص مسکن به کمک روش تحلیل عاملی به نُه عامل تقلیل یافته و درجه‌ تأثیرگذاری هر عامل بر سیاست‌های مسکن مهر مشخص شده است. در گام بعدی به کمک تحلیل رگرسیونی اثر عوامل مربوطه اندازه‌گیری شده و درجه اهمیت هر کدام محاسبه شده است. سپس اولویت اصلاح سیاست‌ها با توجه به این رتبه‌بندی تعیین گردیده است. نتایج به دست آمده گویای این است که عامل« طراحی و ساخت مسکن و محیط پیرامونی » در اولویت نخست، عامل « مکان و موقعیت » در اولویت دوم، «تسهیلات و خدمات» در اولویت سوم، «اندازه واحدهای مسکونی» اولویت چهارم، «پوشش گروه‌های نیازمند» اولویت پنجم، «توجیه اقتصادی» اولویت ششم، «تراکم» اولویت هفتم، «تأسیسات و تجهیزات زیربنایی» اولویت هشتم و «فضای شهری» در اولویت نهم اصلاحات قرار دارند. در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده، راهکارهایی از قبیل بهبود وضعیت ساخت واحدهای مسکونی و نوع مصالح مورد استفاده، نظارت بر عملکرد پیمانکاران، تعبیه کاربری‌های آموزشی، بهداشتی، اداری و تجاری در پروژه‌های مسکن مهر و ... برای ارتقای پروژه‌های مسکن مهر تدوین شده است.}, keywords_fa = {مسکن مهر,شاخص های مسکن,ارزیابی,تحلیل عاملی,تحلیل رگرسیونی}, url = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11809.html}, eprint = {https://urbstudies.uok.ac.ir/article_11809_2474f4876a6eda53da6d20dab2c999d3.pdf} }