TY - JOUR ID - 61799 TI - برندسازی شهری در راستای توسعه گردشگری خلاق به کمک مدل مدیریت برندشهری (CBM)- مورد مطالعه‌: شهرجونقان JO - فصلنامه مطالعات شهری JA - URBS LA - fa SN - 2322-2875 AU - اسدی, زهره AU - محمدی, حمید AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. AD - استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 40 SP - 27 EP - 42 KW - برند KW - برند سازی شهری KW - گردشگری خلاق KW - مدیریت برند شهری KW - جونقان DO - 10.34785/J011.2021.114 N2 - در چند دهه گذشته، موضوع برند سازی در برنامه­ریزی گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. در بازار­های به‌شدت رقابتی جهانی، نیاز مقصدها برای ایجاد یک هویت منحصربه‌فرد و بی­نظیر (یعنی متمایز ساختن خودشان از رقبا) بیش‌ازپیش اهمیت حیاتی پیداکرده است. برند سازی در راستای گردشگری به معنی چگونگی ادراک ذهنی استفاده‌کنندگان از یک مقصد گردشگری است. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش ایجاد یک تصویر روشن، واضح و خاص از سیمای شهر جونقان برای جذب حداکثری ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در ازای ارﺗﻘﺎی ﺟﺬاﺑﯿﺖ­ﻫﺎی ﺷﻬﺮ است ﺗﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺮای زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﮔﺮدد. در پژوهش کاربردی و توسعه محور حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی و به کمک شیوه مطالعات کتابخانه­ای که برای جمع­آوری اطلاعات و داده­ها استفاده‌شده، ابتدا چارچوب نظری در رابطه با موضوع برند سازی شهری و گردشگری خلاق و نقش برند سازی شهری در گردشگری تبیین شده و در ادامه با کمک مدل مدیریت برند شهر و شیوه کتابخانه­ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته به ایجاد برند برای شهر جونقان پرداخته‌شده است. نتایج حاکی از این است که قلعه سردار اسعد بختیاری به‌عنوان تصویر و برند شهر جونقان شناسایی‌شده و در راستای توسعه گردشگری خلاق به کمک برند شهر به ایجاد یک مسیر گردشگری منجر می­شود که حوزه­های تاریخی و طبیعی موجود در شهر را باهم می­آمیزد تا با ایجاد محصولات نوآورانه و جذب کارآفرین­ها، مزیت­های رقابتی نسبت به مقاصد دیگر پیدا کرده و آوازه و چشم‌انداز شهر را در سراسر جهان بازگو نموده و پشتیبان و هدایت گر خلاقیت در شهر گردد و به پیشبرد گردشگری، صادرات و سرمایه­ گذاری در شهر منجر شود. UR - https://urbstudies.uok.ac.ir/article_61799.html L1 - https://urbstudies.uok.ac.ir/article_61799_0ebd13153295337b005579c1160fef7b.pdf ER -