TY - JOUR ID - 62284 TI - تأثیر شاخص سبزینگی بر ماتریکس ترجیحات بصری کاپلانها در مناظر معابر مسکونی (مورد مطالعه: محلّه بخش هشت ساری) JO - فصلنامه مطالعات شهری JA - URBS LA - fa SN - 2322-2875 AU - ارجمندتبار, آیدا AU - رستمی, راحله AD - دانش آموخته دکتری، گروه معماری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. AD - استادیار معماری، گروه معماری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 45 SP - 43 EP - 56 KW - شاخص سبزینگی KW - ترجیح بصری KW - متغیّر‌های اطلاعاتی KW - تصاویر مناظر خیابانی KW - عرض معبر DO - 10.34785/J011.2023.010 N2 -        سنجش و ارزیابی ماتریکس ترجیحات بصری برگرفته از نظریۀ کاپلان ها در مناظر طبیعی و غیر­شهری نشان­داده مناظری برای مردم ارجح هستند که نیازهای مخاطبان را در چهار کیفیت ادراکی همچون انسجام، پیچیدگی، خوانایی و رازگونگی برآورده­سازند. اما این نظریه در مناظر شهری به­طور مؤثری مورد بررسی قرار نگرفته­است. با توجه به تثبیت این نظریه در مناظری همچون مرغزارها، جنگل ها و چمنزارها و از طرف دیگر وجود تراکم­های ساختمانی در مناظر شهری و عاری­بودن آنها از پوشش گیاهی مناسب و همچنین اهمیّت مناظر خیابان های مسکونی به واسطۀ در معرض دید قرار­داشتن هر روزه برای شهروندان، این تحقیق بر­آن شد تا با تأکید بر میزان شاخص سبزینگی به معنای سبزینگی قابل رؤیت برای شهروندان و قِرابت آن با مناظر طبیعی از آن قِسم، ماتریکس ترجیحات بصری را در چنان مناظر شهری مورد ارزیابی قرار دهد. به منظور آزمون این نظریه، تصاویر مناظر خیابانی مسکونی متعلق به پرتراکم­ترین محلّه مسکونی شهر ساری (ناحیه بخش هشت) معیار قیاس برای قضاوت عموم گشت و نظرات مخاطبان به واسطه پرسشنامه­های ساختار­یافته در یک رویکرد کمّی گردآوری­شد. در روش تحقیقی از نوع توصیفی_همبستگی، تجزیه و تحلیل داده­های به دست آمده به واسطه نرم­افزار آماری spss نشان داد که ماتریکس ترجیحات بصری با وجود افزایش شاخص سبزینگی در مناظر شهری همانند مناظر طبیعی مؤثر واقع­نشده و چهار متغیّر این ماتریکس بر ترجیح بصری نهایی عموم به­طور معناداری مؤثر نبوده­اند؛ هرچند آن ترجیح نهایی با افزایش شاخص سبزینگی به­طور مستقل ارتباط نشان داده و افزایش یافته­است. همچنین نتایج نشان داد، عوامل ساختاری مناظر معابر مسکونی همچون عرض معابر بر نحوۀ اثر­گذاری چهار متغیّر این ماتریکس بر ترجیح بصری نهایی مؤثر بوده، به­گونه ای که معابر با عرض کمتر به­طور مشخّص تابع قویتری از ماتریکس کاپلان ها هستند. UR - https://urbstudies.uok.ac.ir/article_62284.html L1 - https://urbstudies.uok.ac.ir/article_62284_ada1771e6a10ad0387efae6acdf2621d.pdf ER -