پایداری شهری
سمانه حیدری؛ گلناز مرتضایی
چکیده
همزمان با رشد سریع شهرنشینی و مطرحشدن مباحث مربوط به گرمایش زمین، جزایر گرمایی و تغییرات اقلیمی، جریان باد بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل در مناسبسازی طراحی فضاهای باز شهری مرتبط با آسایش حرارتی مطرحشده است، بهطوریکه سرعت و نحوه حرکت باد برآسایش حرارتی انسان تأثیرگذار میباشد. در نیمقرن اخیر، براثر تغییر شکل سازمان ...
بیشتر
همزمان با رشد سریع شهرنشینی و مطرحشدن مباحث مربوط به گرمایش زمین، جزایر گرمایی و تغییرات اقلیمی، جریان باد بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل در مناسبسازی طراحی فضاهای باز شهری مرتبط با آسایش حرارتی مطرحشده است، بهطوریکه سرعت و نحوه حرکت باد برآسایش حرارتی انسان تأثیرگذار میباشد. در نیمقرن اخیر، براثر تغییر شکل سازمان فضایی بافت های شهری، الگوی جدیدی رواج یافته که با نیازهای اقلیمی شهر اصفهان مطابقت ندارد. با توجه به اینکه ضوابط شهرسازی و ساختمانی، سهم عمدهای در شکل دهی به بافت های شهری و تنظیم شرایط آسایش حرارتی به همراه دارد، ازاینرو در پژوهش حاضر سعی بر اینست که با در نظر گرفتن محوریتهای موجود در سند مذکور، میزان تأثیرگذاری ضوابط شهرسازی و ساختمانی(سطح اشغال، ارتفاع، تراکم، تعداد طبقات و عرض گذر) در بافت جدید شهر اصفهان بر جریان باد مورد ارزیابی قرار بگیرد. با توجه به ماهیت کاربردی این تحقیق، روش مورداستفاده در آن توصیفی-تحلیلی است و برای یافته اندوزی از روشهای اسنادی و میدانی بهره جسته همچنین بهمنظور تجزیهوتحلیل سناریوهای تعریفشده از مدل شبیهسازی پیچکهای بزرگ استفاده گردیده است. در راستای دستیابی به اهداف پژوهش، مطالعهی حاضر در سهگام متفاوت تعریفشده بهگونهای که نخست با بررسی مبانی نظری مرتبط با آسایش حرارتی، شاخصهای کالبدی تأثیرگذار استخراج گردیده سپس همپوشانی آنها با محورهای موجود در ضوابط شهرسازی و ساختمانی شهر اصفهان موردبررسی قرارگرفته است. در گام پایانی نیز با تعریف سناریوهای محتمل بر اساس الگوهای مسکونی ردیفی غالب بافت جدید شهر اصفهان، شبیهسازی پیچکهای بزرگ صورت پذیرفته است. تحلیل شبیهسازی سناریوهای مختلف مؤید این موضوع است که از میان شاخصهای استخراجشده، سطح اشغال تأثیرگذارترین پارامتر بر روی جریان هوای محدوده میباشد و تراکم معیار مناسبی برای سنجش این موضوع به شمار نمی آید. همچنین اثر تغییر سطح اشغال بر سرعت باد بیشتر از اثر تغییر ارتفاع ساختمانها است. در ارتباط با عرض گذر، نوساناتی که سناریوهای مختلف بر نسبت سرعت در حیاطها ایجاد میکنند بسیار محدودتر از نوسانات ایجادشده در کوچهها و خیابان است. به طوری که در ابتدا و انتهای کوچهها، سرعت بیشتر از بخشهای میانی است. از اینرو در سناریوهایی که ارتفاع ساختمان بین 10.5 تا 14 متر تعریف شده است شرایط مطلوبی به منظور تهویه هوای شهری و کاهش آلودگی هوا فراهم می باشد.