معماری شهری
تاثیر ویژگی‌های عمومی مکان‌های سوم بر تعاملات اجتماعی نمونه موردی: کافه‌های شهر تبریز.

فرناز دیبازر؛ سحر طوفان؛ سیروس جمالی؛ نیما ولیزاده

دوره 10، شماره 39 ، مرداد 1400، ، صفحه 29-40

https://doi.org/10.34785/J011.2021.806

چکیده
  مکان‌های سوم  نمونه‌ای موفق از مکان‌های عمومی هستند که به دلیل ویژگی‌های خاص خود نقش مهمی در کیفیت زندگی شهری دارند. تأمین محیطی با توانایی شکل دهی و تقویت تعاملات اجتماعی یکی از نقش‌های مهم مکان‌ سوم است. هر چه جامعه تعاملات اجتماعی بیشتر و مؤثرتری داشته باشد، سالم­تر و پویاتر خواهد بود؛ بنابراین توجه به ایجاد و شکل­دهی ...  بیشتر

از کافه ها بیاموزیم : کافه ها به مثابه دگرفضاها

مریم فراش خیابانی؛ پویان شهابیان

دوره 8، شماره 30 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 109-121

https://doi.org/10.34785/J011.2019.407

چکیده
  در شهرهای امروز، اقدامات فراوانی در زمینه دستیابی به آرامش و شادی برای شهروندان با روش­های عجیب و پرهزینه انجام می­شود اما توجه چندانی به مکان­های ساده که می­توانند با کمترین هزینه، نیازهای مغفول مانده­ شهروندان جامعه را تأمین کنند، نشده­است. توجه به این فضاها، تأمل بر محفلی است که ارتباط مهمی با آزادی، رضایتمندی و آرامش ...  بیشتر

جامعه شناسی شهری
ارزیابی پراکنش مکانهای سوم در ارتباط با سطوح طبقات اجتماعی مختلف شهر زنجان

الهام داودی؛ آتوسا مدیری

دوره 4، شماره 16 ، آبان 1394، ، صفحه 81-92

چکیده
  در تعریفی که پروفسور الدنبرگ از مکان سوم ارائه می‌دهد، یک مکان سوم عرصه‌ای معرفی شده است که مردم را بدون در نظر گرفتن درجات و طبقات اجتماعی و تفاوت‌های قومی، نژادی و ... گرد‌هم می‌آورد. این در حالی است که به نظر می‌رسد حضور چنین مکان‌هایی در جامعه‌ ما، خود ارتباط ویژه‌ای با طبقات اجتماعی داشته باشد. به این معنا که سطوح طبقات اجتماعی ...  بیشتر