• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه مطالعات شهری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1395-1396)
دوره دوره 5 (1394-1395)
دوره دوره 4 (1393-1394)
دوره دوره 3 (1392-1393)
دوره دوره 2 (1391-1392)
شماره شماره 8
شماره شماره 7
شماره شماره 6
شماره شماره 5
دوره دوره 1 (1390-1391)
نوریان, فرشاد, حجازی, سمانه. (1392). کاربرد کلان-داده ها در نقد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی. فصلنامه مطالعات شهری, 2(8), 83-91.
فرشاد نوریان; سمانه حجازی. "کاربرد کلان-داده ها در نقد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی". فصلنامه مطالعات شهری, 2, 8, 1392, 83-91.
نوریان, فرشاد, حجازی, سمانه. (1392). 'کاربرد کلان-داده ها در نقد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی', فصلنامه مطالعات شهری, 2(8), pp. 83-91.
نوریان, فرشاد, حجازی, سمانه. کاربرد کلان-داده ها در نقد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی. فصلنامه مطالعات شهری, 1392; 2(8): 83-91.

کاربرد کلان-داده ها در نقد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

مقاله 7، دوره 2، شماره 8، پاییز 1392، صفحه 83-91  XML اصل مقاله (1231 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
فرشاد نوریان 1؛ سمانه حجازی2
1دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران
2شهرسازی دانشگاه تهران
چکیده
امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و تکنولوژی دیجیتال، حجم بالایی از داده ها با عناوین کلان-داده و داده های بهنگام ، در اختیار متخصصان علوم مختلف مهندسی و نیز علوم اجتماعی قرار گرفته است که از طریق آن امکان ارزیابی نظریه های موجود با قابلیت تعمیم پذیری فراهم شده است. یکی از این رویکردها در شهرسازی، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است که بر اساس سفرسازی کاربری ها و ارقام موجود حاصل از مدل های حمل و نقل شهری پیشنهادهای برنامه ریزی کاربری زمین و تغییرات تراکم را مطرح می سازد. در این پژوهش از تفسیر کلان-داده ها برای اعتبارسنجی معیارهای تجربی مربوط به توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی وبرنامه ریزی حمل و نقل شهری در خصوص سفرسازی کاربری ها استفاده می شود. بدین منظور الگوی ترافیکی کاربری آموزش عالی با روش ارزیابی همبستگی تحلیل می گردد. با بکارگیری نگرش شهرسازی در پالایش کلان-داده های ترافیکی موجود و در دسترس برای دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در شهر لس آنجلس، الگوی ترافیکی سفرهای تحصیلی استخراج می شود. نتایج ارزیابی الگوی سفرهای تحصیلی نشان می دهد، تولید سفر بر ارقام سفرسازی کاربری ها استوار نبوده، بلکه این الگو تابعی از ترافیک کل شهر است. این نتایج، طراحی و برنامه ریزی کاربری زمین را که بر اساس مدیریت تقاضا در مدل های حمل و نقل شهری و بخصوص توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی انجام می شود، با تردید جدی مواجه می سازد. یافته های این پژوهش، مثالی از کاربرد کلان-داده ها به عنوان یکی از دستاوردهای بروز فناوری اطلاعات در مطالعات شهرسازی است.
کلیدواژه‌ها
توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی؛ کلان-داده؛ الگوی ترافیکی؛ داده های بهنگام ترافیکی؛ برنامه ریزی حمل و نقل شهری
موضوعات
برنامه ریزی شهری؛ پایداری شهری
عنوان مقاله [English]
Using Big Data in critique of Transit Oriented Development
نویسندگان [English]
ف ن1؛ س ح2
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,650
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,338
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.