برنامه ریزی منطقه ای
نعمت شاکرمی؛ محمد اجزا شکوهی؛ علی محمد منصورزاده
چکیده
امروزه گردشگری به عنوان یک فعالیت پویای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصاد جوامع انسانی ایفا میکند. گسترش گردشگری بر درآمد ملی، منابع ارزی، اشتغال و دیگر شاخصهای کلان اقتصادی تأثیرگذار است. در واقع در عصر حاضر، با توجه به مقوله جهانی شدن اکثر کشورها و شهرها سعی دارند با برنامهریزیهای مناسب در محیط رقابتی به وجود ...
بیشتر
امروزه گردشگری به عنوان یک فعالیت پویای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصاد جوامع انسانی ایفا میکند. گسترش گردشگری بر درآمد ملی، منابع ارزی، اشتغال و دیگر شاخصهای کلان اقتصادی تأثیرگذار است. در واقع در عصر حاضر، با توجه به مقوله جهانی شدن اکثر کشورها و شهرها سعی دارند با برنامهریزیهای مناسب در محیط رقابتی به وجود آمده جایگاه رقابتی خود و متعاقب آن کیفیت زندگی اجتماعات خود را بهبود بخشند. در تحقیق حاضر اهداف زیر دنبال میشود:1- تعیین جایگاه گردشگری استان کردستان با رقبای منطقهای، 2- شناسایی مهمترین منابع و قابلیتهای گردشگری کردستان که دارای ویژگی (VIRO)( نادر بودن، تکرار نشدنی، تقلیدناپذیر و غیرقابل جایگزین) هستند و 3- شناسایی مهمترین عوامل کلان تأثیرگذار بر گردشگری کردستان. یکی از روشهای برنامهریزی در زمینۀ گردشگری برنامهریزی راهبردی و استراتژیک با تکنیک Meta-SWOT است. تکنیک Meta-SWOT براساس رهیافت داخل به خارج و به نوعی دیدگاه مبتنی بر منابع است. دادهها و اطلاعات موردنظر در دو بخش ابتدا از طریق مطالعه اسنادی و کتابخانهای و سپس بهصورت میدانی و نظرخواهی از 25 نفر از کارشناسان متخصص در امر گردشگری که به روش هدفمند انتخاب شدهاند، تهیه شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که مهمترین عوامل کلان تأثیرگذار بر گردشگری کردستان عبارتنداز مدیریت کلان کشور، سیاستهای خارجی دولت و تحریمهای بینالمللی. عدم تخصیص بودجه به امر گردشگری و عدم توجه به صنعت گردشگری در سطح کشور از دیگر عوامل اثرگذار بر گردشگری کردستان است. مهمترین رقبای منطقهای گردشگری کردستان در افق سند چشمانداز 1404 استانهای کرمانشاه و همدان هستند.