ارزیابی حمل و نقل عمومی کلانشهر اصفهان با تأکید بر خطوط BRT

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته‌ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری

2 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران

3 جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه خوارزمی تهران

4 فارغ التحصیل برنامه ریزی حمل ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده

امروزه بکارگیری و توسعه سیستم‌های حمل و نقل عمومی راهکاری مناسب جهت کاهش ترافیک شهری محسوب می‌گردد. اما انتخاب سیستم باید متناسب با ویژگی‌های شهر و البته قابل رقابت با وسایل نقلیه شخصی باشد تا مطلوبیت کافی را برای استفاده کنندگان به ارمغان آورد. در این مطالعه ابتدا مشکلات موجود در سیستم حمل‌و‌نقل اتوبوس شهری از دیدگاه استفاده‌کنندگان بررسی شده است و مشخص شد که مهم‌ترین مشکل خطوط اتوبوسرانی شهر اصفهان به ترتیب عدم‌اطمینان و رعایت زمانبندی حرکت ناوگان، زمان سفر زیاد به دلیل سرعت پایین ناوگان، مدت زمان فعالیت و سرویس‌دهی، شلوغی ناوگان و سرفاصله زمانی بالا است که راهکار اصلی رفع آن تخصیص مسیر ویژه به ناوگان اتوبوس شهری یا به عبارتی تبدیل خطوط معمولی اتوبوس شهری به خطوط BRT است. در ادامه خطوط BRT موجود در شهر طبق استاندارد BRT (2016) موسسه ITDP، ارزیابی شده و امتیاز هر یک تعیین شده است. همچنین با انجام نظرسنجی از استفاده‌کنندگان، سطح رضایتمندی و سیستم BRT موجود از نگاه مسافران تعیین شده است. نتایج نشان می‌دهد که امتیاز متوسط خطوط BRT شهر اصفهان زیر استاندارد برنزی قرار دارد که بیشترین امتیاز کسب شده در معیار مربوط به ایستگاه‌ها و کم‌ترین امتیاز در معیار مربوط به استفاده از تجهیزات ارتباطی بوده است. ولی از نظر استفاده کنندگان سیستم BRT توانسته 74 درصد از امتیاز گروه شاخص‌های مختلف را بدست آورد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد خطوط BRT توانسته است 21 و 13 درصد از مسافران خودروی شخصی و تاکسی را جذب خود کند. مهم‌ترین دلایل مسافران برای استفاده از خطوط BRT به ترتیب سرعت خوب، نظم زمانی اتوبوس‌ها و راحتی و آسایش عنوان شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Assessment of Public Transportation system in Isfahan Metropolis with Emphasis on BRT lines

نویسندگان [English]

  • Mahdi Allahdadi 1
  • Ali Shamaei 2
  • Farzaneh sasanpour 3
  • Mostafa Toghi 4
1 PhD of Geography Department of Urban Planning
2 Associate Professor, Geography, Human Geography, Tehran, Iran
3 Associate Arofessor, Geography, Human Geography, Tehran, Iran
4 Isfahan University of technology
چکیده [English]

Nowadays, utilization and development of public transportation systems and sectors are good solutions for reducing the urban traffic. However choosing the system must commensurate with the characteristics of the city and, of course, should be able to compete with personal vehicles in order to bring sufficient desirability to users. In this study at first the problems of urban bus transportation system from the user’s point of view has been studied and it has been determined that the main solution of this problem is to allocate a special rout to the urban bus fleet, or in other words, convert the regular lines of the city bus to BRT lines. The study is followed by an evaluation of the existing BRT lines of the city based on the BRT (2016) standard of the ITDP Institute, and each line has been scored. Also by surveying the users, the satisfaction level of the existing BRT system has been evaluated by travelers. The results show that the average rating of BRT lines in the city of Isfahan is below the bronze standard but based on the users of BRT, the system has achieved 74% of the score from different indicating groups. The results of the study show that the BRT lines have been able to absorb 21 and 13 percent of private car and taxi passengers, respectively. The most important reasons for passengers to use the BRT lines in order of preference are its speed, scheduled bus time table and its comfort.Nowadays, utilization and development of public transportation systems and sectors are good solutions for reducing the urban traffic. However choosing the system must commensurate with the characteristics of the city and, of course, should be able to compete with personal vehicles in order to bring sufficient desirability to users. In this study at first the problems of urban bus transportation system from the user’s point of view has been studied and it has been determined that the main solution of this problem is to allocate a special rout to the urban bus fleet, or in other words, convert the regular lines of the city bus to BRT lines. The study is followed by an evaluation of the existing BRT lines of the city based on the BRT (2016) standard of the ITDP Institute, and each line has been scored. Also by surveying the users, the satisfaction level of the existing BRT system has been evaluated by travelers. The results show that the average rating of BRT lines in the city of Isfahan is below the bronze standard but based on the users of BRT, the system has achieved 74% of the score from different indicating groups. The results of the study show that the BRT lines have been able to absorb 21 and 13 percent of private car and taxi passengers, respectively. The most important reasons for passengers to use the BRT lines in order of preference are its speed, scheduled bus time table and its comfort.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Transportation
  • Bus rapid transit
  • The BRT Standard
  • User’s survey