حمل و نقل شهری
1. بررسی حمل‌و‌نقل عمومی و ارزیابی خطوط اتوبوس تندرو کلانشهر اصفهان مطابق با استاندارد 2016 BRT

مهدی اله دادی؛ علی شماعی؛ فرزانه ساسان پور

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 3-14

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.937

چکیده
  امروزه به کارگیری و توسعه سیستم‌های حمل­ و­نقل عمومی راهکاری مناسب برای کاهش ترافیک شهری محسوب می‌گردد. اما انتخاب سیستم باید متناسب با ویژگی‌های شهر و البته قابل رقابت با وسایل نقلیه شخصی باشد تا بتواند مطلوبیت کافی را برای استفاده­کنندگان به ارمغان آورد. در این مطالعه مشکلات موجود در سیستم حمل‌و‌نقل اتوبوس شهری از دیدگاه ...  بیشتر

اقتصاد شهری
2. برآورد تمایل به پرداخت گردشگران و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: دریاچه زریبار مریوان)

سانا مصطفی زاده؛ فاتح حبیبی؛ احمد محمدی

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 15-26

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.717

چکیده
  برای بسیاری از کشورها، صنعت گردشگری بخش قابل ملاحظه­ای از رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به خود اختصاص داده است. فعالیت گردشگری می­تواند تأثیر منفی یا مثبت بر کیفیت زندگی ساکنان داشته باشد. در سطح خرد، مطالعات ارزش­گذاری باعث دستیابی به اطلاعات مربوط به ساختار و کارکرد اکوسیستم­ها و نقش متنوع و پیچیده آنها ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
3. رتبه بندی شیوه های زمان بندی طرح های قیمت گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرهای توریستی (مطالعه موردی: شهر مشهد)

مسعود کدخدایی؛ روزبه شاد

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 27-38

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.513

چکیده
  در اجرای سیاست قیمت­گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرها، نحوه تغییرات نرخ عوارض نسبت به زمان اهمیت زیادی دارد و در میزان کارایی طرح قیمت­گذاری تراکم ترافیک و بازدارندگی آن در میزان استفاده از خودروهای شخصی مؤثر است. بنابراین انتخاب مناسب­ترین شیوه برای زمان­بندی طرح­های قیمت­گذاری تراکم ترافیک نیازمند تحلیل و بررسی دقیق ...  بیشتر

پدافند غیرعامل
4. ارزیابی شاخص‌های طراحی ورودی ایستگاه مترو در بافت تاریخی شهر تهران مبتنی بر ملاحظات پدافند غیرعامل

احمد دانائی نیا؛ مرتضی مجیدی

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 39-50

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.905

چکیده
  تراکم جمعیتی و ازدحام کاربری‌های اداری و خدماتی در بافت تاریخی و فرسوده شهر تهران، دسترسی به سیستم حمل‌ونقل آسان و ایمن همچون مترو را به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل نموده است. در میان شاخص‌های مختلف طراحی مترو، عنصر ورودی که وظیفه برقراری ارتباط فضای داخلی و بیرونی ایستگاه را بر عهده دارد، شاخص مهمی است که از مکانیابی تا طراحی ...  بیشتر

طراحی شهری
5. رابطه ارتفاع ساختمان‌های بلند با سلامت روان شهروندان (مطالعه موردی: مجتمع سعیدیه همدان)

مهرداد کریمی مشاور؛ حسن سجادزاده؛ حسین تروشه

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 51-62

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.303

چکیده
  طی دهه‌های اخیر، بلندمرتبه‌سازی به‌عنوان یک شیوه ساختمان‌سازی، بسیار موردتوجه قرار گرفت و جایگزین رشد افقی شهرها شد. اما به نظر می‌رسد که در طرح توسعه عمودی شهرها، به روان شهروندان در فضاهای شهری توجه کافی نشده است. ارتفاع، جزء ذاتی ساختمان‌های بلند و مهم‌ترین ویژگی فرم این ابنیه است که تأثیر چشمگیری در ارتباط با شهروندان و برآیند ...  بیشتر

معماری شهری
6. تحلیل تطبیقی الگوهای فضایی و ویژگی‌های شناختی بازار ایرانی با استفاده از تئوری‌های" چیدمان فضا" و "گشتالت" (مطالعه موردی: مجموعه بازار قزوین)

علی اکبر حیدری؛ مریم کیایی

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 63-76

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.368

چکیده
  رفتار فضایی انسان­­ها در محیط­های گوناگون­ از یک­­ سو متأثر از ویژگی­های عینی محیط و از سوی دیگر تحت تأثیر شرایط ذهنیِ آنها قرار دارد. بنابراین نحوه ادراک آنها از یک فضا، تا حد زیادی به ویژگی­های عینی محیط و شرایط ذهنی آنها در شناخت عناصر محیط بستگی دارد. از آنجا که چگونگی انطباق  ویژگی­های عینی محیط با شیوه­های ...  بیشتر

برنامه ریزی شهری
7. تحلیل زمانی- مکانی بروز سرقت در شهر اردبیل

ارسطو یاری حصار؛ محمد حسن یزدانی؛ اصغر پاشازاده

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 77-92

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.468

چکیده
  امروزه یکی از مهمترین تهدیدات جامعه بشری مربوط به جرایم انسانی به ویژه سرقت اموال است. عوامل گوناگونی زمینه­ساز بروز سرقت هستند که عامل زمان و مکان از مهمترین عوامل بوده و ضرورت دارد در این خصوص تحقیقات علمی صورت بگیرد. در همین راستا، تحقیق حاضر به دنبال بررسی زمان و مکان بروز سرقت­های شهر اردبیل است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی ...  بیشتر

برنامه ریزی شهری
8. مقایسه تطبیقی مؤلفه های تأثیرگذار بر بهبود رضایت مندی سکونتی در مجموعه های مسکونی اقشار کم در آمد (مطالعه موردی: مجتمع های مسکونی مهر غدیر ، مهر فرهنگیان و مهر کوی رضا در شهر همدان)

اسماعیل ضرغامی؛ عبدالحمید قنبران؛ پوریا سعادتی وقار

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 93-108

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.681

چکیده
  مسکن مهر در راستای پاسخ به نیاز سرپناه اقشار متوسط و ضعیف جامعه برنامه­ریزی و ساخته شد اما تا چه اندازه این پروژه موفق بوده و رضایت­مندی ساکنان را به همراه دارد؟ در شهر همدان با توجه به گوناگونی فراوانی که در طراحی این مجموعه­ها دیده می­شود (بعضی محصور و بعضی متصل به بافت شهری)، مسکن مهر کمتر محور مطالعه بوده است. به همین منظور ...  بیشتر

محیط زیست شهری
9. چارچوبی برای تدوین الگوی تاب آوری بوم شناسانه شهر

سپیده موحد؛ منوچهر طبیبیان

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 109-126

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.865

چکیده
  شهرها به عنوان پیچیده­ترین ساخته­ دست بشر با ریسک­های گسترده­ای (هم به دلیل وجود دامنه وسیعی از مخاطرات و تغییرات و هم به علت آسیب­پذیری­های چندگانه­شان) روبه­رو هستند. بنابراین پرداختن به رویکردهای نوین مواجهه با اختلالات و بلایا ضروری می­نماید. از آنجا که در حال حاضر دیدگاه غالب از تمرکز صرف بر مبنای آسیب­پذیری ...  بیشتر

طراحی شهری
10. نقش طراحی مناسب مجموعه‌های ورزشی شهر تهران در افزایش تعاملات اجتماعی معلولان جسمی- حرکتی

بهزاد رحمانی؛ هومن ثبوتی

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1398، صفحه 127-137

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2019.952

چکیده
  وظیفه اصلی و مهم برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی برای تمامی اقشار ساکن در شهر است؛ شهری که در آن سلامت، آسایش و زیبایی وجود داشته باشد. شهری پاک و روان برای همه اقشار جامعه. معلولان برای زندگی اجتماعی در شهرها با مشکلات متعددی روبه­رو هستند. همواره ارتباط افراد دارای ضایعه نخاعی با محیط بیرون از منزل و ورود آنان به جامعه با مشکلاتی ...  بیشتر