طراحی شهری
1. ابزارهای مسیریابی گردشگران با میزان آشنایی متفاوت با محیط

تکتم حنایی؛ ساناز سعیدی مفرد؛ شیما عابدی

دوره 9، شماره 36 ، پاییز 1399، ، صفحه 3-12

http://dx.doi.org/10.34785/J011.2021.636

چکیده
  مسیریابی فعالیتی آگاهانه است که با به‌ کارگیری ابزارها و علائم انجام می‌شود. گردشگران با توجه به میزان آشنایی متفاوت با محیط از ابزارها و علائم راهنمای مختلف در انتخاب مسیر استفاده می‌کنند. شناخت متفاوت از محیط باعث تفاوت در شکل‌گیری نقشه‌های شناختی در ذهن گردشگران می‌شود. آشنایی با محیط و داشتن تجربه در فضاهای شهری در مسیریابی ...  بیشتر

طراحی شهری
2. بررسی اثرات پیکره بندی بر کیفیت فضایی پارکهای شهری (مطالعه موردی: پارک‌های شهر مشهد)

هادی سلطانی فرد؛ زهرا صابری کاریزی

دوره 7، شماره 27 ، تابستان 1397، ، صفحه 27-40

چکیده
  امروزه کیفیت فضاهای شهری در شکل­گیری تعاملات اجتماعی، تصویر ذهنی از شهر و ذهنیت­بخشی به آن اهمیت بسزایی دارند. عوامل متعددی در شکل­گیری مفهوم کیفیت نقش دارند که از مهمترین آنها می­توان به پیکره­بندی فضاهای شهری اشاره کرد. پیکره­بندی فضایی، روابط میان فضاهای شهری را سازمان داده و خود عاملی برای شکل­دهی به متغیرهای کیفی ...  بیشتر

حمل و نقل شهری
3. بررسی شاخص‌های کمی و کیفی موثر در ارزیابی عملکرد سامانه‌ اتوبوس‌های تندرو (BRT) با رویکرد توسعه پایدار (مطالعه کلان شهر مشهد)

حمید فرهاد؛ بهادر بذرافشان مقدم؛ تکتم محتشمی

دوره 6، شماره 23 ، تابستان 1396، ، صفحه 87-97

چکیده
  یکی از اقدامات مهم پس از راه ­اندازی یک سیستم حمل ­ونقل نوین (همچون سامانه­ اتوبوس­های تندرو) (BRT)، ارزیابی آن جهت اطمینان از عملکرد مناسب سیستم می­باشد. حمل­ونقل، یکی از مهم­ترین دغدغه­های مدیریت کلانشهر مشهد است. با وجود راه­اندازی سامانه­ اتوبوس­های تندرو در این شهر، به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل­ونقل، معیارهای ...  بیشتر

برنامه ریزی منطقه ای
4. تحلیل و پیش بینی ساختار فضایی منطقه کلانشهری مشهد طی دوره 1420-1375

هاشم داداش پور؛ نریمان جهانزاد؛ هما جلیلی

دوره 5، شماره 18 ، بهار 1395، ، صفحه 51-62

چکیده
  در چند دهه ی اخیر مناطق کلانشهری کشور دچار تغییر و تحولاتِ گسترده ای شده اند. منطقه کلانشهری مشهد نیز به عنوان یکی از مهمترین قطبهای توسعه در شرق کشور در حال تجربه این تحولات می باشد. این منطقه با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، از عدم تعادل فضایی، پراکنده رویی و تمرکزِ شدید رنج می برد. پیامد منطقیِ این تمرکز، رشد کالبدی شهر مرکزی، پدیدار ...  بیشتر