نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، رشته باستان‌شناسی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه باطبائی

3 دانشجوی دکتری، رشته گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22034/urbs.2024.139863.4992

چکیده

ظهور گردشگری دوستدار کودک از مظاهر پاسخ به نیازهای کودکان به فراغت و هماهنگ با تغییرات سبک زندگی بوده است. با توسعة شهر، افزایش جمعیت و تغییرات روزافزون در حوزه فراغت ‌و مصرف، مجتمع‌های تجاری تفریحی وارد چرخة گردشگری و فراغت شهروندی شده‌اند. طراحی نامناسب و بی‌توجهی به نیاز کودکان در این فضاهای شهری سبب بروز خستگی، ناهنجاری‌های رفتاری در کودکان و خلق تجربه‌ای نامطلوب میشود که می‌تواند بر تجربة همراهان، سایر بازدیدکنندگان و گردشگران تأثیری منفی بگذارد. در پژوهش حاضر برآنیم تا به تحلیل تحقق‌پذیری مؤلفه‌های کلیدی توسعه دوستدار کودک در مجتمع‌های تجاری تفریحی به عنوان یک بخش و زیرسیستمی از گردشگری بپردازیم. مورد مطالعة ما، مجتمع تجاری، تفریحی و گردشگری خلیج فارس یزد می‌باشد.

پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته در دوفاز متوالی انجام پذیرفته است. فاز اول پژوهش، کیفی با رویکرد مبتنی بر نظریه‌پردازی زمینه بنیان است که برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، از تکنیک تجزیه و تحلیل تم کلارک و براون(۲۰۱۳) استفاده شده است. داده‌ها از طریق مصاحبة عمیق و نیمه ساختاریافته از ۳۱ تن از خبرگان حوزه گردشگری کودک، معماری و طراحی فضاهای دوستدار کودک و روانشناسی کودک که به روش هدفمند و به صورت ارجاع زنجیره‌ای انتخاب شده بودند گردآوری شد. فاز دوم پژوهش کمی است که به جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تجزیه و تحلیل شکست و اثرات آن استفاده گردیده است. نتایج پژوهش طی فراگرد تحلیل تم که شامل ۵ مرتبه مرور مستمر رفت و برگشتی بین مجموعه داده‌ها و خلاصه‌های استخراجی کدگذاری شده بود، منجر به شناسایی ۳۹ مقوله درقالب ۷مقوله اصلی «تسهیلات و امکانات فیزیکی، مدیریت و برنامه‌ریزی، ایمنی و احساس امنیت، نیازهای آموزشی و خودشکوفایی، نیازهای اجتماعی و فرهنگی، نیازهای بصری و ظاهری و تفریحات، سرگرمی‌ها و رویدادهای اجتماعی» گردید.

همانطور که نتایج تکنیک FMEA نشان می‌دهد، مقوله تدوین آئین‌نامه‌ای مدون جهت برنامه‌ریزی و مدیریت مکانی در حوزه کودک با ۵۸/۳۷۰ ضریب RPN اولویت ۱، مقوله‌های توجه به مقیاس‌های کودکان در طراحی فضا، طراحی فضای تعاملات کودکانه به جهت ادغام اجتماعی و برانگیختن حس تعلق فضایی در کودک ، ساخت محیطی ایمن از نظر جسمانی، اولویتهای بعدی را دریافت کردند. این مقوله‌ها مربوط به مقوله‌های اصلی مدیریت و برنامه‌ریزی، نیازهای بصری و ظاهری و امنیت بودند. این مقوله‌ها همگی بر بهبود قابلیت‌های‌ مجتمع‌ تجاری- تفریحی اشاره دارند. ازآنجایی که نیازهای کودکان پویایی زیادی از خود نشان نمیدهند لازم است با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش خصوصی و دولتی توسعه گردشگری کودک مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the receptiveness of child-friendly tourism development indicators in a commercial complex (Case study: Yazd Fars Gulf Tourism Commercial Complex)

نویسندگان [English]

  • leila Oveisi 1
  • akbar Pourfaraj 2
  • mohammadamir oveisi 3

1 Department of Tourism Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Archaeology, Department of Management and accounting - University of Allame Tabataba'I (ATU)

3 PhD student, tourism,, Department of Management and accounting - University of Allame Tabataba'I (ATU)

چکیده [English]

The emergence of child-friendly tourism has been a response to children's needs for leisure and in harmony with lifestyle changes. With the development of the city, the increase in population and the ever-increasing changes in the field of leisure and consumption, recreational commercial complexes have entered the cycle of tourism and leisure of citizens. Improper design and neglect of children's needs in these urban spaces cause fatigue, behavioral abnormalities in children and create an unpleasant experience that can negatively affect the experience of companions, other visitors and tourists. In the present research, we intend to analyze the realization of the key components of child-friendly development in commercial and recreational complexes as a part and subsystem of tourism. The subject of our study is the business, entertainment and tourism complex of the Persian Gulf of Yazd.

The current research has been carried out with a mixed approach in two consecutive phases. The first phase of the research is qualitative with an approach based on grounded theory, which used the theme analysis technique of Clark and Brown (2013) to analyze the data obtained from the interviews. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews with 31 experts in the field of child tourism, architecture and design of child-friendly spaces, and child psychology, who were selected in a targeted way and as a chain reference. The second phase is a quantitative research which used the method of failure analysis and its effects to analyze the data. The results of the research during the theme analysis process, which included 5 times of continuous review between data sets and coded extractive summaries, led to the identification of 39 categories in the form of 7 main categories "facilities and physical facilities, management and planning, safety and sense of security, educational needs" and self-actualization, social and cultural needs, visual and appearance needs, and recreation, entertainment and social events.

As the results of the FMEA technique show, the category of developing codified regulations for spatial planning and management in the field of children with 370.58 RPN coefficient is priority 1, the categories of paying attention to children's scales in the design of space, designing the space of children's interactions in order to social integration and to arouse a sense of belonging. A space in the child, creating a physically safe environment, received the next priorities. These categories were related to the main categories of management and planning, visual and appearance needs, and security. These categories all refer to improving the capabilities of the commercial-entertainment complex. Since the needs of children do not show much dynamics, it is necessary to consider the development of child tourism with proper planning and investment in the private and public sectors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child
  • child tourism
  • commercial-entertainment complexes
  • Yazd city