نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبایی

10.22034/urbs.2025.141805.5067

چکیده

در عصر انقلاب شهری و همزمان با رشد روزافزون شهرنشینی، چالش‌های جدیدی پیش روی شهرنشینان قرار می‌گیرد که مواجهه صحیح با آنها نیازمند اتخاذ تدابیر نوین است. آموزش شهروندی یکی از پایدارترین و به صرفه‌ترین اقدامات در جهت مواجهه مؤثر با این چالش‌ها در آینده است. کارشناسان بر این باورند، حرکت در جهت توسعه پایدار و استمرار روندهای توسعه‌ای در شهرها و محلات مستلزم وجود شهروندان آگاه، آموزش‌دیده و مسئول است. از این رو، در بسیاری از کشورها ارایه آموزش‌های شهروندی را از کودکستان‌ها و مدارس آغاز نموده‌ و از طریق تدوین و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بویژه در سطح محلات، این نوع آموزش‌ها را بصورت فراگیر پیگیری می‌نمایند. محله هرندی تهران واقع در منطقه 12 شهرداری، با وجود برخورداری از سابقه تاریخی و نیز ارایه خدمات ویژه در شبکه فعالیت‌های اقتصادی شهر، یکی از نقاط کانونی آسیب‌های اجتماعی در تهران قلمداد می‌شود. در جهت کاهش این آسیب‌ها تاکنون بیش از 18 طرح توسعه‌ای به اجرا گذارده شده است. بررسی این طرح‌ها نشان می‌دهد، برغم اهمیت و نقش آموزش شهروندی در کاهش آسیب‌ها و مشکلات زندگی شهری، تمامی ابعاد و جوانب آن مطمح نظر برنامه‌ریزان قرار نگرفته است. حال در این پژوهش تلاش شده است تا مقوله آموزش شهروندی در طرح‌های محله از منظر موجودیت و اثربخشی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. این تحقیق از نوع کیفی بوده و ضمن انجام تحلیل محتوای اسنـــادی، مصــاحبه‌های نیمه ساختمند با 15 نفر از مدیران شهرداری، کارکنان سمن‌های فعال در محله و کارشناسان حوزه شهری انجام شده و تمامی داده‌ها با استفاده از نرم افزار maxqda مورد تحلیل قرار گرفته‌اند تا تصویر دقیق‌تری از جایگاه آموزش شهروندی در طرح های توسعه محله هرندی ارایه شود. خروجی تحقیق حاضر نشان می‌دهد، ضمن ضرورت توجه به تفاوت‌های ساختاری محله هرندی با دیگر محلات شهر تهران، توسعه این محله و تخفیف آسیب‌های آن نیازمند یک بازنگری ویژه در طرح‌های توسعه محلی بر اساس شاخص‌های آموزش شهروندی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The position of citizenship education in urban development plans (Exploration case: development plans of Harandi neighborhood in Tehran)

نویسندگان [English]

  • mitra azimi
  • mohsen afshari

allameh tabatabai university

چکیده [English]

In the era of urban revolution and at the same time with the increasing growth of urbanization, new challenges are faced by the urban dwellers, which require the adoption of new measures to face them properly. Citizenship education is one of the most sustainable and cost-effective measures to effectively face these challenges in the future. Experts believe that moving towards sustainable development and continuity of development trends in cities and localities requires the presence of informed, educated and responsible citizens. Therefore, in many countries, they have started providing citizenship education from kindergartens and schools, and through the development and implementation of development plans, especially at the neighborhood level, this type of education is being pursued comprehensively. to represent Harandi neighborhood of Tehran, located in district 12 of the municipality, despite having a historical record and also providing special services in the network of economic activities of the city, is considered one of the focal points of social damage in Tehran. In order to reduce these damages, more than 18 development projects have been implemented so far. Examining these plans shows that, despite the importance and role of citizenship education in reducing the harms and problems of urban life, all aspects and aspects of it have not been considered by the planners. Now, in this research, an attempt has been made to measure and evaluate the category of citizenship education in neighborhood projects from the point of view of its existence and effectiveness. This research is of a qualitative type and while analyzing the content of the documents, semi-structured interviews were conducted with 15 municipal managers, employees of the active community councils in the neighborhood and experts in the urban area, and all data were analyzed using the Maxqda software. have been analyzed to provide a more accurate picture of the place of citizenship education in the development plans of Harandi neighborhood. The output of this research shows that, in addition to the need to pay attention to the structural differences of Harandi neighborhood with other neighborhoods in Tehran, the development of this neighborhood and the reduction of its damages require a special revision in local development plans based on the indicators of citizenship education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • r
  • Harandi neighborhood
  • citizen education
  • local development. Urban Plan