دوره 13 (1402-1403)
دوره 12 (1401-1402)
دوره 11 (1400-1401)
دوره 10 (1399-1400)
دوره 9 (1398-1399)
دوره 8 (1397-1398)
دوره 7 (1396-1397)
دوره 6 (1395-1396)
دوره 5 (1394-1395)
دوره 4 (1393-1394)
دوره 3 (1392-1393)
دوره 2 (1391-1392)
دوره 1 (1390-1391)
طراحی شهری
چارچوب مفهومی تعاملات اجتماعی در فضاهای باز شهری: تحلیل فراترکیب مفاهیم حضورپذیری، اجتماع‌پذیری و کیفیت محیط

مهرداد هدایتیان؛ علیرضا عینی‌فر

دوره 14، شماره 55 ، مرداد 1404، صفحه 23-18

https://doi.org/10.22034/urbs.2025.142266.5094

چکیده
  فضاهای باز شهری نقش حیاتی در تسهیل و تقویت تعاملات اجتماعی میان افراد دارند. این فضاها نه تنها به‌عنوان مکان‌هایی برای فعالیت‌های تفریحی و استراحت عمل می‌کنند، بلکه بسترهایی مؤثر برای تقویت روابط اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی شهری فراهم می‌آورند. بررسی پیشینه پژوهش­های داخلی نشان می‌دهد تعاملات اجتماعی در حوزه معماری و شهرسازی ...  بیشتر

برنامه ریزی شهری
تدوین الگوی مفهومی – اجرایی پداگوژیِ شهرسازیِ انتقادی (مطالعه‌ موردی: شهر خلاق رشت)

علی اکبر سالاری پور؛ مانی طالبی صومعه سرائی

دوره 14، شماره 55 ، مرداد 1404، صفحه 19-34

https://doi.org/10.22034/urbs.2025.142096.5080

چکیده
  پداگوژی (آموزش و پرورش در زمینه‌های گوناگون‌) شهرسازی، نیازی زیرساختی برای مشارکت آگاهانه‌ عمومی در مسیر تحقق برنامه‌های توسعه‌ شهری بوده که باعث کمتر شدن خطاهای هر دو گروهِ مدیریت شهری و شهروندان، در فرایند برنامه‌ریزی تا اجرا می‌شود. نبود نگرش بلندمدت به تأثیرگذاری‌های عمیق آموزش‌های شهرسازی، پایین بودن باور و اعتماد به ...  بیشتر

برنامه ریزی شهری
نقش قدرت در بازتولید غیررسمیت قشرفرادست در نظام برنامه‌ریزی شهری: تحلیل گفتمان حق مکتسبه در بازنگری طرح منطقه ثامن مشهد

سارا وثوقی؛ فرشاد نوریان

دوره 14، شماره 55 ، مرداد 1404، صفحه 35-50

https://doi.org/10.22034/urbs.2025.141880.5073

چکیده
  در دهه اخیر، غیر رسمیت به یکی از مهم‌ترین مسائل توسعه‌های شهری به‌ویژه در جهان جنوب تبدیل و با ارائه مفهوم "غیررسمیت قشرفرادست" به فراتر از حوزه فقر شهری گسترده شده است. در این بستر، بسیاری از محققان در تبیین ارتباط قدرت و غیر رسمیت شهری نقش دولت را در تعلیق قانون برجسته کرده‌اند. اخیراً این نگاه به دلیل فهم تقلیل‌گرایانه از قدرت ...  بیشتر

برنامه ریزی شهری
تحلیل دگرگونی جایگاه کاربریهای مکان‌محور شهری در عصر فضای مجازی: نمونه‌کاوی کتابخانه‌های‌ سه دانشگاه اصلی زاهدان

امیرحمزه شهبازی

دوره 14، شماره 55 ، مرداد 1404، صفحه 51-62

https://doi.org/10.22034/urbs.2025.143060.5131

چکیده
  برنامه‌ریزان‌شهری با این پرسش مواجهند که پیدایش شبکه‌های جهانی اینترنت، پایگاه‌های داده‌ علمی با میلیاردها آیتم و شبکه‌های اجتماعی با میلیاردها عضو، تا چه حدی کتابخانه‌ها‌ی‌دانشگاهی همچون کاربری‌های مکان‌محور سنتی با تغییر در نقش و جایگاه مواجه ساخته و از قید چهار ویژگی، مکان‌معین، شعاع عملکردی معین، آستانه جمعیتی معین ...  بیشتر

روان شناسی محیطی
اولویت‌بندی مؤلفه‌های ارتقاء حس تعلق به مکان در قرارگاه‌های رفتاری شهری بر اساس ادراک ذهنی شهروندان (مطالعه موردی: ضلع غربی خیابان امام خمینی اردبیل)

نسرین محمدی ایرلو؛ روح اله رحیمی؛ وحید وزیری

دوره 14، شماره 55 ، مرداد 1404، صفحه 63-76

https://doi.org/10.22034/urbs.2025.142717.5116

چکیده
  تغییرات سریع شهرها و رشد بی‌رویه توسعه شهری باعث کاهش ارتباط شهروندان با فضاهای شهری و کاهش حس تعلق به مکان شده است. این پدیده در بسیاری از شهرهای تاریخی که دارای هویت‌های فرهنگی منحصربه‌فرد هستند، مشهودتر است. با وجود این، برنامه‌ریزی شهری معاصر به‌ندرت به ارتباط عاطفی شهروندان با محیط پیرامون خود پرداخته است. خیابان امام خمینی ...  بیشتر

برنامه ریزی شهری
جایگاه آموزش شهروندی در طرح‌های توسعه‌‌ شهری (مورد کاوی: طرح های توسعه محله هرندی تهران)

میترا عظیمی؛ محسن افشاری

دوره 14، شماره 55 ، مرداد 1404، صفحه 77-90

https://doi.org/10.22034/urbs.2025.141805.5067

چکیده
  در عصر انقلاب شهری و همزمان با رشد روزافزون شهرنشینی، چالش­های جدیدی پیش روی شهرنشینان قرار می­گیرد که مواجهه صحیح با آنها نیازمند اتخاذ تدابیر نوین است. آموزش شهروندی یکی از پایدارترین و به صرفه­ترین اقدامات به منظور مواجهه مؤثر با این چالش­ها در آینده است. کارشناسان بر این باورند، حرکت در جهت توسعه پایدار و استمرار روندهای ...  بیشتر