اسکان غیر رسمی
مجتبی آراسته؛ محمدحسین پورحسن زاده؛ مریم بقایی
چکیده
آسیبهای ناشی از بحران جهانی بیماری کرونا، شهرها و مدیریت شهری را با وضعیت دشواری روبهرو کرده است. درجه و شدت این آسیب ها در اسکانهای غیررسمی و زاغه ها به دلیل خصوصیات و ویژگیهای کمی و کیفی پایین این مناطق، بیشتر میباشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد در ارتقاء تابآوری سکونتگاههای غیررسمی شهر ارومیه ...
بیشتر
آسیبهای ناشی از بحران جهانی بیماری کرونا، شهرها و مدیریت شهری را با وضعیت دشواری روبهرو کرده است. درجه و شدت این آسیب ها در اسکانهای غیررسمی و زاغه ها به دلیل خصوصیات و ویژگیهای کمی و کیفی پایین این مناطق، بیشتر میباشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد در ارتقاء تابآوری سکونتگاههای غیررسمی شهر ارومیه در برابر پاندمی کووید- 19 میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی با رویکرد کمّی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سازمانهای مردم نهاد فعال در شهر ارومیه با زمینه فعالیتی مقابله با کووید-19 بوده است. شیوه نمونهگیری تحقیق نیز به صورت تصادفی ساده و به روش قرعهکشی میباشد. دادهها و اطلاعات گردآوری شده در این پژوهش، با استفاده از آمار توصیفی میانگین و آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف و فریدمن در نرمافزار Spss تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که میزان نقش و فعالیت سازمانهای مردم نهاد جهت ارتقاء تاب آوری سکونتگاههای غیررسمی شهر ارومیه در برابر کووید-19 در مولفه اجتماعی-فرهنگی با میانگین 66/3 متوسط رو به بالا، در مولفه اقتصادی-معیشتی با میانگین 95/2 متوسط رو به پایین و در مولفه کالبدی - محیطی با میانگین 11/3 در حد متوسط بوده است. بدین منظور پیشنهاد میشود که با توجه به تاثیری که بیماری فراگیر کووید-19 بر اقتصاد و گسست سرمایه اجتماعی شهروندان ساکن در سکونتگاههای غیررسمی میگذراد، سازمانهای مردمنهاد تمرکز خود را بر روی جذب حمایتهای اقتصادی و اجتماعی بخشهای دولتی، عمومی و خصوصی قرار دهند. همچنین لازم است توجه ویژه ای به ارائه مشوقها و بسته های حمایت مالی برای حفاظت از سلامت و امنیت اقتصادی و اجتماعی مردم ساکن در این سکونتگاهها شود.
برنامه ریزی شهری
پخشان خضرنژاد؛ رحیم حیدری چیانه
دوره 6، شماره 21 ، بهمن 1395، ، صفحه 5-16
چکیده
اهمیت تصویر گردشگری برای همگان چه محققین و چه متولیان در صنعت گردشگری روشن است، این اهمیت عمدتاً بدلیل تأثیر بر روی درک ذهنی گردشگران و رفتار منتج از آن (انتخاب مقصد) مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران از شهر ارومیه و الگوی رفتاری منتج از آن پرداخته است. رویکرد پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی ...
بیشتر
اهمیت تصویر گردشگری برای همگان چه محققین و چه متولیان در صنعت گردشگری روشن است، این اهمیت عمدتاً بدلیل تأثیر بر روی درک ذهنی گردشگران و رفتار منتج از آن (انتخاب مقصد) مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران از شهر ارومیه و الگوی رفتاری منتج از آن پرداخته است. رویکرد پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. بدین منظور ابتدا مدل مفهومی پژوهش بر اساس مبانی نظری، پیشینه تحقیق و سوالات طراحی گردید و سپس با استفاده از روش پیمایشی از طریق پرسشنامه محقق ساخته به گردآوری اطلاعات درمورد تصویر ذهنی گردشگران قبل و بعد از سفر به شهر ارومیه بر اساس شاخص ها و متغیرهای مورد مطالعه و در انتها آزمون فرضیات گردید. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران داخلی بوده که در شش ماهه اول سال 1393 به شهرارومیه سفرکرده اند. حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 350 نفرانتخاب گردید. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار Spss صورت گرفت. نتایج حاصل از پژوهش بر اساس صورتبندی مدل مفهومی پژوهش و سوالات تحقیق نشان دهنده اینست که ارزش درک شده بر تصویر مقصد گردشگران تاثیر مستقیم داشته یعنی با توجه به میزان ضریب تبیین بدست آمده در مدل رگرسیونی می توان گفت که 43 درصد از تغییرات متغیر وابسته (تصویر مقصد) متاثر از تغییرات متغیرهای وارد شده در مدل یعنی کیفیت سفر و ارزش درک شده می باشد . همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم موید این مطلب است که تصویر ذهنی قبل و بعد از سفر به شهر ارومیه بعنوان مقصد گردشگری در برخی از شاخصهای مورد مطالعه تفاوت معناداری را نشان می دهد،آزمون فرضیه سوم نیز حاکی از اینست که رابطه مستقیم و نسبتاً قوی(75/0) مابین دو متغیر تصویر استنباط شده از شهر ارومیه و تمایل گردشگران به سفر مجدد وجود دارد، بنحوی که آزمون رو اسپیرمن نشان می دهد که رابطه رضایت از سفر و تمایل به سفر مجدد در فاصله اطمینان 95 درصد معنا دار است و می توان گفت با بهبود تصویر ذهنی گردشگران تمایل گردشگران به سفر مجدد نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین طراحی راهبردهای مؤثر برای ایجاد یک تصویر قوی و مثبت در ذهن گردشگر ضروری به نظر می رسد.